onsdag, december 22, 2010

The Clarke Family Xmas Calendar - 22

22 December

"Maxine, har du kvar Rickys önskelista?" frågade Joanne. "Jag ska åka och köpa något mer, men minns inte vad han ville ha."
"Ja visst, jag har den här."
Maxine stoppade ner handen i jeansjackans innerficka och drog upp önskelistan. Ett vitt föremål följde med upp och föll ner på köksgolvet.
"Du tappade nåt." sa Alex.
I samma ögonblick som han såg vad det var, stelnade han till.
Han höll nästan andan när Martin böjde sig ner och tog upp föremålet.

Martin stirrade på den hemrullade cigaretten som han nu höll mellan tummen och pekfingret.
"Vad i..." mumlade han.
"Jag kan förklara!" sa Maxine.
Martin suckade.
"Den här talar för sig själv. 'Gräs'... Vad tänkte du på Maxine...?"
Nu var det Maxines tur att sucka.
"Visst, det är 'gräs', men det där är medicinskt - och lagligt!"
"Det hjälper mot hennes illamående." inflikade Alex.
"Du säger inget om sprutorna med Morfin jag måste ta." fortsatte Maxine.
"Maxine..." suckade Martin. "Morfinet är..."
"Medicinskt." avslutade Maxine.
"Läs om det." sa Alex till Martin och Joanne.
"Jag har hört talas om medicinsk marijuana, gubben." sa Martin.
"Vi kan läsa på mer om det." sa Joanne.
Martin nickade.
"Mmmm... normalt gillar vi inte droger i vårt hem men..."
Martin hann inte säga klart meningen, för Maxine orkade inte höra mer.
Hon gick mot dörren.
"Fint, då bor jag inte i ert hem mer!" skrek hon.
Hon smällde igen dörren och sprang iväg.

Martin sprang efter och ropade på henne.
Men det var för sent. Han såg Maxine kliva på en buss en bit därifrån.
"Älskade lilla unge..." suckade han.
Han gick in till Joanne och Alex igen.
Alex blängde anklagande på sin fosterfar.
"Bra jobbat, du körde ut min syster."
"Alex... jag har inte kört iväg Maxine. Vad jag ville säga var att vi ska läsa på mer om 'gräset' innan vi låter Maxine fortsätta med det."
Alex såg förvånad upp på Martin.
"Va? Menar du det?"
Martin log och höll om pojken.
"Ja, det menar jag. Jag tar bilen och åker och letar efter henne nu genast."
"Jag följer med!" sa Alex.
Han skyndade sig ut till garaget och ropade otåligt att Martin också skulle skynda sig.
*

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

en svår situation för alla inblandade :-(

Dakota Quinn Diamond sa...

Mmmm.... :-(