måndag, december 06, 2010

The Clarke Family Xmas Calendar - 5

5 December

Alex och Cassie satt på en brygga nere vid hamnen. Solen värmde skönt. Det var toppen att bo i California, för man behövde inte stå ut med kyla och slaskig snö.
"Önskar du dig verkligen ingenting i julklapp?" frågade Cassie.
Alex log.
"Men Cassie... jag har ju redan fått min julklapp av er."
Han pekade menade på sin nya kamera som hängde runt hans hals.
"Jo, men det var ju mamma, Martin och Joanne som betalade den." sa Cassie. "Jag vill ge dig nåt eget, som bara är från mig."
"Du är rar du Cassie. Men vill du inte spara alla dina veckopengar då?"
"Brorsan, så här ligger det till: jag tänker köpa en julklapp till dig vare sig du vill eller inte! Vad önskar du dig?"
Alex skrattade åt sin lillasysters envishet.
"Vad önskar du dig själv?"
Cassie log och skakade på huvudet.
"Nej Alex... du är ju hopplös! Nu pratar vi om vad du önskar dig!"
Hon blev allvarlig och tog Alex hand i sin.
"Jag vet att du önskar dig flera saker som man inte kan köpa... Till exempel att Maxie blir frisk, och att mamma gör slut med Darryl..."
Alex nickade.
"Mmmm..."
"Men du önskar dig väl nåt man kan köpa också...?" undrade Cassie.
Alex funderade.
"Glass." sa han till slut.
Cassie rynkade förbryllat pannan och såg oförstående på sin storebror.
"Glass...? Vill du ha glass... i julklapp...?!"
Alex skrattade.
"Nope, jag vill ha glass nu, till frukost."
Cassie himlade sig och fnissade.
"Du är ju knäpp! Glass till frukost?"
"Ja, det är gott!" sa Alex glatt.
"Åh Alex... säg nu vad du vill ha till jul, annars knuffar jag ner dig i vattnet!"
Alex skrattade glatt.
"Okej, då önskar jag väl mig fotoalbum och lite såna grejer, nu när jag har börjat fotografera."
"Yes! Perfekt!" jublade Cassie. "Då vet jag precis vad jag ska köpa! Var det så svårt att säga vad du önskar dig?"
Hon petade retsamt Alex i sidan och fnissade när han skruvade kittligt på sig.

Alex kramade sin syster.
"Vad vill du ha då?"
"Jag sparar till en liten kamera." sa Cassie. "Ingen jätteavancerad... men det vore kul att gå ut och fotografera med dig nån gång."
Alex log.
"Det vore verkligen super-kul, Cassie. Nåt mer?"
Cassie skakade på huvudet.
"Nej... bara smågrejer, du vet sånt jag håller på med; pussel, rit- och skiss-grejer och sånt."
"Okej, jag kan ta med en gammal penna från skolan." flinade Alex. "Gör det nåt om nån har tuggat på den lite?"
Cassie fnissade.
"Alex... du är världens knasigaste storebror... Men jag älskar dig!"
*

Inga kommentarer: