lördag, december 04, 2010

The Clarke Family Xmas Calendar - 4

4 December

"Älskling, vill du inte flytta hit till mig och Cassie?"
Nora Spencer såg bedjande på sin son där han satt mittemot henne vid det gamla slitna köksbordet och åt lunch.
"Jag skulle bli jätteglad om du gjorde det, det vet du."
Alex suckade.
"Mamma... vi har pratat om det här en miljon gånger... Jag bor gärna med dig och Cass - men bara om du lämnar skithögen."
"Kalla inte din styvfar så."
Alex släppte sin gaffel så häftigt att den nästan studsade mot tallriken.
"Han är inte min styvfar, eller min far! Inte nån annan sorts släkting heller! Han är ett asshole som behandlar min mamma illa!"
Nora reste sig, gick runt bordet och höll om Alex.
"Lilla gubben... jag behöver Darryl, han försörjer Cassie och mig."
Alex skakade trött på huvudet.
"Mamma... han respekterar dig inte."
Som om det hade varit en stickreplik, klev Darryl in genom köksdörren. Han hade jobbat i trädgården så han var svettig och jordig.
"Nora, du kan väl ge mig en kall öl?"
"De är slut." sa Nora.
Darryl höjde på ögonbrynen.
"Vad väntar du på då...? Åk och köp nya."
"Jag kan göra det senare," sa Nora, vänlig som hon alltid var. "jag ska ändå hämta Cassie om en halvtimme, hon övar med kören."
"Ursäkta?" sa Darryl. "Bad jag inte dig att köpa öl?"
"Om en halvtimme." sa Nora.
"Nu Nora." befallde Darryl.
"Köp din öl själv." sa Alex.

Darryl gav grabben en stålblick.
"Vad sa du?"
"Köp din öl själv." upprepade Alex sturskt.
"Du din lilla skitunge..."
Darryl tog ett steg mot Alex, men Nora höll skyddande om sin son.
"Du rör honom inte Darryl!"
Nora drog upp Alex från stolen och ledde ut honom.
"Vi åker och lyssnar på Cassie när hon sjunger."

Mor och son gick ut i solskenet och lämnade kvar Darryl i köket.
"Lämna honom." sa Alex sammanbitet. "Annars vet jag inte vad jag tar mig till med honom. Lova att du lämnar honom!"
"Alex... min lilla älskling, min vackra pojke... jag..."
"Lova mig att du lämnar honom!" sa Alex, tonen var både bedjande och arg. "Annars tar jag Cassie med mig och rymmer någonstans - och du får aldrig se oss igen!"

Nora kramade sin älskade pojke.
"Alex, gör inte så här..."
"Älskar du honom mer än Cass och mig?"
"Men älskade barn, det vet du att jag inte gör! Du och Cassie är mitt allt!"
Nora kramade Alex hårdare.
"Jag älskar er så mycket." Nora kysste sin son på håret. "Du och Cassie är det vackraste och mest dyrbara jag har!"
Efter en liten stund lade Alex armarna om sin mamma och besvarade kramen.
"Visa det då." mumlade han. "Lämna honom."
*

Inga kommentarer: