lördag, juni 12, 2010

Solstigen 12 - 7

*
”Ska vi åka till IKEA?” frågar jag en solig förmiddag.
Tvillingarna ruskar vilt på sina huvuden.
Jag kan nästan höra hur de tänker:
Blääää! Aldrig i livet!
”Nä, jag vill åka inlines.” säger Dorian.
”Och jag vill gå hem till Maja och leka.” säger Isolde.

Puh…! Jag hade ärligt talat ingen större lust att åka till IKEA en sådan här fin dag.
Nytt matbord får vänta. Jag menar, det har ju ändå fyra ben och står upprätt fortfarande.
Och soffan kan jag faktiskt klä om, har ju ett extra överdrag.

Jag tvingar på Dorian hjälm, benskydd, knäskydd och lite fler skydd
(inte helt lätt)
och sedan far han iväg på sina inlines tillsammans med en kompis.
Isolde knäpper på sig sina sandaler och rusar över till Maja som bor i huset intill.

Jag ser på Troy. 2-åringen försöker sätta på sig sina skor.
”Jaha du Troy, vad tycker du att vi ska göra då?”
”Djur!” säger pojken ivrigt.
”Djur? Vill du åka till djurparken!”
Pojken skiner som en sol.
”Jaaaaa! Djur’arken!”

Du vara chef.
Skansen får det bli.
*

Inga kommentarer: