lördag, juni 12, 2010

Solstigen 12 - 1

*
Na na na na 

na na na na na na

We’re all living on 
Sun Street

Na na na na
na na na na na na

We’re all living on 
Sun Street, yay

Sun Street 
- Katrina and the Waves


Klockan är åtta på morgonen och Sun Street med Katrina and the Waves dundrar ur högtalarna i det rosa huset i villaområdet.
Isolde och Dorian sjunger med i låten samtidigt som de proppar munnarna fulla med marmeladsmörgås.
”Sun Street, där bor ju vi!” utbrister Isolde.
”Jaaaa! Solstigen!” säger Dorian.

Solstigen 12, det är är vår adress det.
Där bor jag, Alice Bergdahl, med mina tre solstrålar; tvillingarna Isolde och Dorian, 7 år och minstingen Troy, 2 år.
Många kommenterar mina telningars något annorlunda namn och frågar hur jag kom på dem.
När tvillingarna föddes visste jag direkt att jag ville ge dem namn från litteraturen.
Jag hade nyligen läst Dorian Greys porträtt av Oscar Wilde och tänkte att Dorian var ett prefekt namn till pojken.
Min syrra Jennie älskar Tristan och Isolde, så vips fick tösen också ett namn!

När lilleman föddes blev det svårare att komma på namn. Jag rådfrågade de nyblivna syskonen.
Dorian ville att lillebror skulle heta D’Artagnan.


De tre musketörerna och Monsieur Dumas i all ära - men D’Artagnan…?
Nej, där drog jag gränsen.
Isolde ville (nej, krävde) att lillebror skulle heta Troy, efter huvudpersonen i High School Musical-filmerna (som hon ”äääälskar”).
Ja, okej då, jag får lov att erkänna Troy faktiskt är ett bättre namn bättre än D’Artagnan, så nu heter plutten Troy.
*

Inga kommentarer: