lördag, juni 12, 2010

"Grease monkeys"

*
"Hur länge har ni hållt på med den där bilen nu?"
David McKenzie såg på sin älskade hustru som stod i öppningen till garaget.
"Tja..." sa han fundersamt. "Nån timme."
Kate skrattade.
"Två timmar älskling. Tröttnar ni aldrig?"
"Nej, det är ju jättekul, mamma!" sa Ryan ivrigt. "Den här bilen är så cool!"
"Vad bra älskling." Kate rufsade om hans hår. "Men kom in och tvätta er nu så ska vi äta lunch sen.
"Vaddå, är vi inte fina så här?" skojade David och såg på sina neroljade kläder.
"Jo, ni är jättefina, mina små 'grease monkeys'." log Kate.

David och Ryan torkade av sina neroljade händer på en trasa, sedan följde de med Kate mot huset.
"Oj, nån behöver ett bad!" utbrast Maureen när de kom upp på verandan.
"Jag...?" sa Ryan. "Men det är bara mina kläder som är oljiga."
"Jaså?" log Sunshine. "Du har olja på näsan."
Ryan flinade.
"Ja, ja, men den ska vara där."
"Yeah right." skrattade Sunshine.
"Ryan, badrummet - nu." sa Kate och puffade mjukt in Ryan i huset.
"Men jag badade ju i julas!" flinade Ryan och log busigt.
Sedan tillade han:
"Förresten ska bilmekaniker vara lite skitiga. Eller hur pappa? Pappa...?"
Ryan såg sig om efter sin far, för att få lite stöd, men David hade redan gått ner till källaren för att duscha.
"Hrmm... bra stöd han var då..." muttrade Ryan.
"Men Ryan, vi vill se ditt söta lilla ansikte." sa Maggie.
"Just det." sa Kate. "Och jag antar att det finns nånstans där under smuts och olja."
Hon såg på sin son som om hon försökte se hans ansikte genom smutsen.
"Okej, jag går väl upp till badrummet då." suckade Ryan. "Men jag tvättar bara ansiktet."
Ryan tyckte annars om att bada, men han tänkte inte slösa en härlig sommardag på att ligga i badet.
"Ry, du behöver tvätta håret också." sa Rebecca. "Och fötterna!"
Ryan lyfte på ena foten, vred på den och granskade den.
"Vaddå... det är väl inget fel på mina fötter?"
"Snälla lilla du," skrattade Rebecca. "ett troll har renare fötter än du!"
Maureen och Sunshine fnissade.
Ryan suckade igen.
"Okej, okej, jag badar väl då om det nu är så viktigt."
Rebecca skrattade och skakade på huvudet.
"Ja se småpojkar..."
"Jag hörde det där!" ropade Ryan bortifrån trappan.
*

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Rebeccas troll-kommentar är suverän! :-)

Dakota Quinn Diamond sa...

*LOL!* :D