torsdag, juli 10, 2014

Sommarkalendern 2014 - del 4

*
15 Juni 

Tony tog genvägen över gärdsgården på sin väg till herrgården där Emilia bodde.
En mager gammal man som gick med stöd av sin hemsnickrade käpp stannade till på sin promenad, såg mot tonårspojken och log.
"Det där väcker minnen, ska han veta. Jag vet inte hur många gånger jag har flängt över dom här gärdsgårdarna i mina dagar."
Tony log tillbaka.
"Det är en ganska praktisk genväg ibland."

Mannen skrockade vänligt och hans ögon log varmt.
"Ja, det må jag säga. Det är lilla Emilia han har brått till nu, förstår jag."
Tony blev varm om kinderna och slog ner blicken. Men sedan såg han upp på den gamle och nickade glatt.
"Ni två är allt ena fina ungar." sa mannen. "Det är härligt att se att ni har funnit varann."
Mannens ord värme i Tonys hjärta. Han brukade själv tänka att det var tur att Emilia hade blivit hans vän.

"Tony, du och Emilia kan väl titta in till mig nån dag och dricka lite sockerdricka och prata gamla minnen?"
Tony sa att det gjorde de så gärna. Han tyckte så mycket om den här farbrorn. Trevligare granne fick man leta efter.
Han sade adjö till gamlingen och skyndade vidare över den regndropps-glittrande ängen.
Den gamle vinkade till pojken och fortsatte sin vandring på landsvägen.

Foto © Dakota Quinn Diamond

Inga kommentarer: