tisdag, juli 29, 2014

Skrivpuff - 29 Juli 2014 - del 8

*
”Vad har du haft för dig hela kvällen då?” ville pappa veta.
Brandon tvekade. Men sedan berättade han:
”Vi hade ett bål på stranden där vi eldade upp Mr. Thorntons gamla träpaddel.”
”Vi?” undrade mamma.
”Jag och Allie Salerno.” förklarade Blake.
Och plötsligt såg det ut som han skulle börja gråta.
”Vi rymde från skolan när Mr. Thornton hade spöat mig. Därför eldade vi upp ’Old Spanky’ i ett bål på stranden. Och så var det en annan kille där. Och han… han gjorde Allie illa…”
Nu började pojken gråta, stora tårar, och det fick mamma Susan att också börja gråta.

Pappa Edward lyfte upp sonen ur vattnet, svepte i honom i ett stort badlakan och gick ut i köket med honom. Han satte sig ner på en köksstol och höll sin pojke som ett gråtande litet bylte i famnen.
”Nu måste du berätta mer, lilla gubben.” sa pappa. ”Spöade Mr. Thornton dig…?!”
Brandon nickade och torkade sina tårar.
Han berättade att läraren hade blivit hemskt arg på honom under lektionen och att han sedan hade givit honom stryk, inför hela klassen.

”Han blev arg för nåt jag inte ens hade gjort!” tillade Brandon. ”Han bara antog att det var jag som skickade den där lappen… Sedan hämtade han ’Old Spanky’ och sa att jag skulle stå ut och böja mig framåt. Och så slog han. Det gjorde så ont.”
Den lilla pojkkroppen skakade till av gråt.

Pappa kramade om honom igen.
”Jag ska gå till din skola morgon och säga Mr. Thornton ett par sanningens ord. Och sedan ska jag stämma fanskapet!”
Brandon såg beundrande på sin far.




Inga kommentarer: