tisdag, juli 29, 2014

Skrivpuff - 29 Juli 2014 - del 6

*
”Var i helvete har du varit…?!”
Sergio Salerno var röd i ansiktet av ilska.
Han grabbade tag om sin dotters överarmar och såg henne stint i ögonen.
”Ute.” sa Allie bara och frigjorde sig ur faderns hårda grepp.
”Småflickor ska inte springa ute på kvällarna!” röt Sergio. ”Vad är det du har sysslat med idag egentligen, va…? Skolan ringde och sa att du skolkade från sista lektionen.”
Allie spände blicken i sin berusade far.
”Jag har haft en usel dag och vill bara gå och lägga mig.”
Allies mor, Carmela steg fram.
”Kan du inte berätta varför du har haft en usel dag, älskling?”
”Hon ska berätta vem hon ränner ute på gatorna med!” sa Mr. Salerno. ”Och så kan du berätta varför du stinker brandrök.”
Allie suckade bara och började gå mot badrummet.
”Jag ska ta en dusch innan jag går och lägger mig.”

Mr. Salerno började dra av sig sitt bälte.
”Nu berättar du - annars ska jag se till att din bakdel också får en usel dag!”
Då brast det för Allie.
Hon orkade inte hålla uppe sin tuffa fasad längre. Hon rasade ihop på golvet och skakade av gråt.
”En liten kille i skolan fick stryk av Mr. Thornton idag, så jag hjälpte honom. Och för en stund sedan blev jag närapå våldtagen! Är ni nöjda nu?”
Efter detta utbrott kunde hon inte prata mer, hon bara grät hjärtskärande.

Mr. Salerno stirrade på sin taniga lilla dotter som nu satt där och grät så att tårarna flödade.
”Vad är det du säger…?!”
Det lät som han nyktrade till på nolltid. Kanske var det på grund av chocken han fick av dotterns ofattbara ord.

Han släppte ner sitt bälte på golvet och i stället lyfte han - med mycket ömhet - upp Allie i famnen.
”Alessia, vem gjorde dig illa? Berätta för pappa, älskling.”
Men Allie bara grät. Hon orkade inte berätta, inte ikväll iallafall.
”Snälla pappa… jag vill bara duscha och sova.” var det enda hon fick fram.
Mr. Salerno nickade och satte ner henne.
”Visst älskling, gör så. Mamma hjälper dig. Du får berätta morgon istället.”
Mamma Carmela ledde dottern till badrummet.
”Jävla unge…” mumlade pappa Sergio. ”Springa ute om nätterna så där… du fattar väl att du hamnar i trubbel då?”
Allie bara snörvlade och gav honom en mörk blick.

När Allie hade somnat tog sig Mr. Salerno en öl till.
”Imorgon är det jag som tar reda på vem som nästan våldtog min unge. Han kommer att ångra den dagen han föddes.”
Han drack upp sin öl och knycklade ihop ölburken. Kanske han föreställde sig att det var Allies förövare han knycklade ihop.




Inga kommentarer: