måndag, juli 28, 2014

Skrivpuff - 28 Juli 2014

Fortsättning på puffen från 24 juli
*
Handled

Brandon visste inte riktigt var han befann sig när han vaknade upp.
Han såg sig omkring och så kom han på att han befann sig i den stora, ljusa sjuksalen med flera sängar.
Det är inte hemma... Men jag slipper åtminstone den där helvetes-djungeln...

Förstrött kliade han på ett stort myggbett som satt på undersidan av handleden.
En amerikansk sköterska kom fram till honom.
"Jag ska stryka på lite salva på det där bettet, så känns det lite bättre." sa hon, rösten mjuk och vänlig.
Hon lade på salva och satte sedan en tunn gasbinda över handleden.
"Du har kliat sönder nästan allihop."
Brandon nickade.
"Jag vet, betten gör mig galen. Var det dom som gjorde mig sjuk också?"
Nu var det sköterskans tur att nicka.
"Ja, bland annat. Du har ett magvirus också, det har gjort dig ganska uttorkad och utmärglad."
Brandon stönade.
"Mmmm... man kan lugnt påstå att jag har mått bättre."
Sköterskan frågade om han ville ha något att äta, men Brandon skakade på huvuvdet. Han skulle nog ändå inte få behålla maten.

En kille som bar på en bunt med kuvert kom gående mot Brandons säng.
"Brandon Blake? Du har fått post."
Förvånat tog Brandon emot kuvertet. Han vände på det för att kolla avsändaren.
Det var från en S. Blake i Oak Park, New York.
Post hemifrån!
Brandon slet upp kuvertet och plockade ut ett vykort över den lilla förstaden där han var uppvuxen och där hans familj fortfarande bodde.
Han läste på baksidan vykortet, mamma Susans prydliga handstil. Det stod inte mycket, men det behövdes inte heller. Att veta att han fanns i familjens tankar betydde mycket för honom.

Älskade Brandon,
vi saknar dig.

Med kärlek,
Mor, far & lilla Bee

I kuvertet fanns även ett fotografi av en liten babyflicka.
Brandon log och blev alldeles varm i hjärtat. Han visade fotografiet för sköterskan.
"Min lillasyster. Isabel, kallas för Bee."
Han suckade sorgset.
"Bee fyller ett år i år, men jag har aldrig fått se henne i verkligheten, bara på fotografier..."
"Vilken sötnos." sa sköterskan ömt. "Vet du vad, Brandon, jag slår vad om att den här lilla raringen längtar efter att få träffa sin storebror."
Hon strök honom över håret och gick vidare till andra patienter.

Brandon blev mer rörd än han trott av all denna kärlek han nyss fått, både av sköterskans ömhet och hälsningen hemifrån.
Han såg sig om i sjuksalen igen, försäkrade sig noga om att ingen såg honom, och så borrade han ner ansiktet i kudden och snyftade.

Inga kommentarer: