fredag, augusti 20, 2010

Ocean Beach Memories #10

Ocean Beach, November 1958


"Ryan, vart är du på väg?" frågade Kate.
2-åringen stannade upp och pekade mot terass-dörren.
"Ut."
"Ja, vi ska gå ut. Men du måste ha kläder på dig." Kate log. "Gummistövlar och blöja räcker inte."
"Joooo."
Ryan tyckte det räckte alldeles utmärkt. Han tultade fram till dörren och bankade på den.
"Uuuuut!"
"Ryan, kom här, så får pappa klä på dig."
David som satt i soffan höll fram hängselbyxor,  en randig långärmad T-shirt och sockar.
Ryan sprang fram till sin pappa och kastade sig i hans famn.
"Vi ska ju ta en lång promenad, då måste man ha varma kläder."
David drog av Ryan de blå gummistövlarna.
"Måste ha stövlar!" protesterade Ryan med rynkade ögonbryn.
David skrattade.
"Sockarna måste på först, och byxorna."
"Mmmm. Sen gå ut!" sa Ryan glatt.
"Ska jag ta regnjacka?" frågade Rebecca.
Kate funderade.
"Det kanske är bra, ifall det blir regn."
Ryan tittade bort mot krokarna där jackor och regnkläder hängde.
"Var min rain-goat...?"
Rebecca fnissade.
"Ryan, det heter raincoat, inte goat*."
Ryan som nu fått på sig alla sina kläder gled ur soffan och gick fram till klädkrokarna. Han pekade på en grön regnjacka.
"Den!"
Rebecca fnissade igen.
"Det är ju pappas! Den är för stor för dig Ry!"
Ryan nickade instämmande. Han pekade på David och sedan på jackan.
"Pappas!" sa han i uppmanande ton.
David fattade direkt vad hans lille son menade. Han reste sig ur soffan och gick fram till Ryan och Rebecca.
"Okej, jag tar också med mig min regnjacka."
Ryan tittade längtansfullt ut genom fönstret, sedan såg han otåligt på sin pappa, mamma och storasyster.
"Kom!" uppmanade han. "Gå ut!"
"Aj aj kapten!" sa Rebecca. "Mot stan!"
"Mot stan!" ekade Ryan lyckligt.
Kate tog ner Ryans lilla blå regnjacka från en krok och gav den till Ryan.
2-åringen kramade belåtet regnjackan och höll den tryckt mot bröstet.
"Ryans raingoat."


____________________
*Goat = Get
*

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

aw..så fint skrivet! :-) Ryan är ju för söt!!

Dakota Quinn Diamond sa...

aw tack!! :-)

Rebecca säger: Ja visst är han söt, min lilla bror? :)
Vi brukar retas med Ryan och fråga om han inte ska ha
sin "raingoat" på sig när det regnar... hahaha

Ryan säger: ja... min familj är verkligen snäll...