lördag, april 25, 2015

Skrivpuff - 25 April 2015

*
Ta en bok. 
Slå upp sidan 17.
Skriv en text baserad på tredje meningen på sidan.


"Klockan är över ett på eftermiddagen när polisen skrivit färdigt."

Paradise, California. Våren 2011.

Jag skruvar på mig, för säkert fjärde gången. 
Det finns typ hundra platser man hellre vill vara på än en polisstation.
Polismannen ler snällt mot mig.
"Vi är klara nu, Denny. Du kan gå."
Lättad andas jag ut och reser mig på darriga ben.
Polisen följer mig ändå ut. Och innan han går in på stationen igen lägger han en hand på min axel, den känns stark och trygg.
"Bra jobbat, Denny." säger han och ser nästan stolt ut. "Du är en modig grabb."
Jag tackar honom, men säger också att jag inte känner mig särskilt modig.
"Men det är du, grabben. Jag vet att det här är svårt för dig."
Månadens underdrift.

Innan jag går ser jag mig omkring.
"Han är inte här, Denny." säger polismannen lugnt. "Han är på konferens i San Francisco idag."
Jag drar ännu en lättnadens suck och går vidare.
Nere vid stranden stannar jag till. Klär av mig skor, hoodie och T-shirt och funderar på att ta en simtur i havet.
Men det är lite kallt och blåsigt, så jag går inte i vattnet.
Istället klättrar jag upp i gungan, håller hårt i dess kedjor och ser ut över havet. 
Jag svänger fram och tillbaka, högt över marken. Fortare och fortare går det. 
Det är en hisnande färd som får mig att glömma allt annat. Mitt fokus ligger på att hålla mig kvar i gungan.
Vinden smeker mig hud och det känns kallt, men också renande på något sätt.

Någon ropar mitt namn. Det är Cheryl, en äldre tjej som jag strular med ibland.
Jag väntar tills gungans fart har minskat, sedan hoppar jag ner i sanden och går fram till henne.
Hon står där och ler mot mig och drar in mig i sin famn.
"Hur gick det idag?" frågar hon.
"Bra... tror jag." mumlar jag.
Cheryl stryker mig över håret och ryggen. Sedan ser hon upp mot den gamla gungar och ryser till.
"Du lever farligt, Denny Jackson..."
Jag nickar och ler lite.
"Förresten är du iskall, raring." säger Cheryl, lite bekymrat.
Hon har plockat upp mina tröjor och håller nu fram dem mot mig.
Jag tar min hoodie och min T-shirt från henne och klär på mig.
Sedan sätter vi oss ner i sanden och hon fortsätter att hålla om mig.

Vi säger inte mycket först, men det är det som är så skönt med Cheryl: man behöver inte bara babbla på hela tiden, utan vi kan ha det bra ändå.
Dessutom förstår hon ju att jag har haft en ganska jobbig förmiddag, som jag inte vill prata om.
"Gör inga mer farliga grejer, Denny." säger Cheryl efter en stund.
Vi ser upp mot gungan.
"Menar du den?" säger jag och pekar.
Cheryl nickar.
"Ja, bland annat. Den där gungan är livsfarlig. Den ska monteras ner."
Jag ler och säger att jag klarar mig alltid.
Hon drar ner mig så att jag ligger med överkroppen i hennes knä.
"Du måste ta hand om dig." tillägger hon, hon mjukt och omtänksamt.
"Jag ska försöka." svarar jag.
Cheryl ler, böjer sig fram och kysser mig på kinden.




Inga kommentarer: