fredag, april 24, 2015

Skrivpuff - 24 April 2015

*
Gradvis

Varje kväll stod lilla Pyret nere på gården och väntade på sin far som var på väg hem från sitt arbete.
Tant Gunnarsson, som hjälpte till hemma hos dem, hade redan ropat tre gånger från fönstret att det var dags att komma upp och äta middag. 
Och tre gånger hade Pyret ropat tillbaka att hon inte skulle äta en bit förrän far kommit hem.
Lika många gånger hostade tösen i sin vita näsduk som tant Gunnarsson givit henne och hon vek ihop den så att ingen skulle kunna se blodfläckarna mot det rena, vita tyget.

Pyret led av något som de vuxna kallade "Lungsot" och hon blev gradvis sämre. Hostan skrällde och var och varannan natt fläckades hennes kudde röd.
Tant Gunnarsson hade sagt till far att Pyret inom en snar framtid borde läggas in på sanatorium. 
Sanatorium... Usch... det där långa konstiga ordet lät så otäckt att Pyret inte ville tänka på det.
Hon stoppade ner näsduken i sin ficka och fortsatte att spana efter sin älskade pappa.

Åh, där kom han ju!
"Pappa!" ropade Pyret glädjerusigt och rusade mot honom.
Hon skrattade så att hon kiknade när far lyfte upp henne i sin famn och snurrade runt.
"Mitt lilla Pyre!" skrattade pappa. "Har du stått här nere hela dagen och väntat på mig?"
"Det slå dig i backen på!" svarade Pyret och slog armarna om hans hals.
Far bar upp sin lilla tös till lägenheten och tackade tant Gunnarsson för att hon tagit hand om både barn och hem idag också.
"Det gör jag så gärna." sa tant Gunnarsson. "Men hädanefter måste lilla Pyret komma upp och äta när jag ropar."
Pyret suckade.
"Jag sa ju att att jag väntade på pappa..."

Tant Gunnarsson såg en aning sträng ut först, men sedan, när Pyret började hosta igen satte hon sig i soffan och tog upp tösen i sitt knä.
"Arma lilla barn..." sa damen ömt. "Så fort du har ätit din kvällsmat ska jag ge dig ett varmt bad och stoppa dig i säng."
Pyret hade först tänkt säga att det där kunde far göra, men hon ville inte såra damen nu när hon var så vänlig. 
Hon gav bara tant Gunnarsson en liten kram, log och frågade vad de fick till kvällsmat idag.



Inga kommentarer: