söndag, december 04, 2011

Joey & Tessa's Xmas Calendar - 4 December

*
Joey suckade. Varför skulle hans pappa och styvmamma lägga årets jul-välgörenhetsfest på julafton i år?
Han hade ingen lust att gå omkring och vara artig mot en massa rika människor som tyckte att de gjorde en god gärning för skänkte pengar till fattiga barn.
"Snobbarna gör det alltid för sin egen skull." brukade Tessa säga.
Och det hade hon ju rätt i, tyckte Joey.
Det var ju glasklart att de skänkte några slantar bara för att folk skulle säga hur bra och fina de var.
Men så fort festen var över skulle de glömma alla fattiga ungar och återgå till sin lilla bubbla.

"Barbara, du och farsan kan väl ha er fest innan jul?" sa Joey till sin styvmor. "Vore det inte trevligare med en julafton bara med familjen?"
Barbara log mjukt och strök sin styvson över håret.
"Vännen... vi kan inte avblåsa festen nu. Men vi har ju hela juldagen tillsammans, det är väl mysigare - med paketöppning och allt?"
Joey nickade.
"Jo, det har vi ju... men... Äh skit samma."
Han ryckte på axlarna och reste sig för att gå.

Barbara såg på Joey. Hon förstod hur ogärna han vill komma på festen, även om han försökte verka likgiltig.
Hon fram och kramade sin styvson som hon höll av så mycket.
"Älskling... du gillar verkligen inte välgörenhetsfesterna va?"
Joey skakade på huvudet.
"Jag har stått ut i hela mitt liv... men nu slipper jag gärna ett party med en massa trista rika gäster. Tessa och jag firar nog jul med Kimberly och hennes föräldrar."

Joey kunde inte undgå att se besvikelsen i Barbaras ansikte när han sa att han inte skulle komma hem över jul, men han ville ju så gärna umgås med sin storasyster utan en massa trassel och bråk.
"Jag vet att Tessa inte är välkommen hit till pappa och dig så länge hon inte är drogfri." sa Joey.
Barbara suckade. Det var så svårt att neka styvdottern att få komma till sitt barndomshem, men det blev lätt kalabalik när Tessa var hög.
"Men jag bryr mig iallafall om min syster." fortsatte Joey.

"Älskade Joey... din far och jag bryr oss också om Tessa. Men det är inte alltid så lätt att försöka hjälpa henne..."
"Jag vet!" sa Joey upprört. "Men om hon får vara här över jul åtminstone så kan vi kontrollera att hon är drogfri!"
Barbara drog en motvillig Joey intill sig.
"Lilla gubben... du har så rätt. Var här hos mig och pappa under julhelgen, både du och din syster - så kan vi hålla lite koll på Tessa. Tillsammans. Låter det bra?"
Joey log lite och nickade.
"Mmmm... det låter bra. Jag ska prata med Tessa."
Barbara log tillbaka.
"Joey, du vet att både din far och jag älskar dig och Tessa va?"
Joey nickade.

Southside Johnny Lyon – Please Come Home For ChristmasMiranda Cosgrove feat. Drake Bell – Leave It All To Me


Soundtrack/låtlista
Joey & Tessa's Xmas Calendar

Xmas Tree

4 kommentarer:

The Darkest Night sa...

skönt att Barbara ändrade sig så att BÅDE Joey och Tessa får vara hemma i jul!

Dakota Quinn Diamond sa...

ja, det var verkligen skönt att hon ändrade sig!
Det blir nog bra för Tessa att komma ifrån sitt vanliga liv lite...

The Darkest Night sa...

ja verkligen....hoppas de får en fin jul!

Dakota Quinn Diamond sa...

Ja, det får vi hoppas! :)