söndag, december 03, 2017

Julkalendern 2017 - Del 3

*
Paradise, California.
Söndag, 3 December 2006

Cordelia

Denny kom inte hem från Camp Orion förrän strax efter klockan tio på kvällen. Min lillebror såg trött, men glad ut.
"Ni har inte fått så mycket sömn i natt va...?" gissade jag och rufsade om lillebrors hår.
Denny ryckte på axlarna.
"Nja... inte så värst mycket. Vi kollade på flera filmer och så berättade vi spökhistorier."
Lillkillen gäspade stort.
"Dags för dig att sova nu kanske." skrattade jag och kramade honom.

Pappa tackade Grady som skjutsat hem Denny.
"Har ni haft det bra, grabben?" frågade pappa.
Denny nickade bara.
Pappa lade en hand på hans axel.
"Gubben, vi behöver nog prata lite om det som hände igår."
Denny ryckte på axlarna igen, nästan lite uttråkat - eller uppgivet - den här gången.
"Okej. Kan jag ta en snabb dusch först bara?"
Pappa nickade.
"Så klart du kan." log han. "Jag går och fixar lite sen kvällsmat så länge."
Pappa gick ut i köket och Denny gick in i badrummet.

En kvart senare satt min lillebror, pyjamasklädd och ganska sömnig vid köksbordet.
Pappa ställde fram en tekanna och rostad bröd på bordet och slog sig ner på stolen bredvid Dennys. Han lade armen om pojken.
"Jag är ledsen att du blev så upprörd i går, gubben." sa pappa mjukt. "Men vad jag försökte säga var att anledningen till att mamma och Cameron inte kommer hit..."
Denny suckade och blängde surt på pappa.
"Nej, lyssna på mig nu." sa pappa. "Du kommer att gilla det här."
Jag log brett mot min söta och truliga lillebror och nickade instämmande.
"Bara hör på vad pappa har att säga." manande jag.
Nu såg Denny förvånad ut.
"Vaddå...?" sa han.
Och minsann, hörde jag inte lite iver i hans röst.
Pappa gjorde en konstpaus. Sedan berättade han nyheten:
"Vi ska åka till New York till jul."
Jag och pappa såg på varandra, log och väntade på en reaktion.

Vi behövde inte vänta länge.
Ett glädjetjut hördes från Denny och han studsade upp från sin stol i ren iver.
"Är det sant, ska vi till New York...?! Och fira jul med mamma, Cameron, Virginia och Indie...?"
Virgina är vår brors flickvän och Indie är hennes 15-åriga lillasyster.
Pappa skrattade åt Dennys lyckorusiga iver.
"Ja, älskling, det är sant. Vi åker dit några dagar före julafton - med bil."
Det kom ett nytt glädjetjut från Denny. Han hade tjatat om en roadtrip hur länge som helst nu.
"Jaaaa...!" nästan sjöng Denny.
Han tog ett glädjevarv runt köksbordet och sedan kastade han sig i pappas famn.
"Åh, jag vill ha jullov nu!" suckade Denny av längtan.
Pappa kramade gullungen länge.

Xmas

Inga kommentarer: