söndag, december 17, 2017

Julkalendern 2017 - Del 17

*
New York
Fredag, 17 December 2010

23-åriga Tessa Frye mötte sin bästa vän Dani Danelli vid Strawberry Fields, John Lennons minnesmärke, i Central Park.
"Förlåt att jag är lite sen..." sa Dani och andades ut.
Tessa log.
"Ingen fara. Svårt att komma ifrån idag?"
Dani nickade.
"Mmmm... svårt på grund av dom stackars ungarna, de klamrade sig fast vid mig som om jag var det sista dom har kvar."
"Och det är du ju, på sätt och vis." påpekade Tessa. "Du är som deras livboj på deras stormande hav."
Dani log. Tessas beskrivning av hennes jobb och betydelse för barnen i SCA:s senaste fall var så fin.
SCA var en förkortning för Special Crime Agency. Dani var den yngsta agenten där och de senaste dagarna hade hon och hennes kollegor jobbat med ett otäckt fall där flera barn i en familj var offer.
"Det var svårt att släppa Noah och hans syskon och bara gå, trots att dom är trygga på barnhemmet nu." suckade Dani. "Jag fick nästan lust att ta med dom hit...!"
"Ja, det skulle du ha gjort!" skrattade Tessa.
Hon tillade:
"Men allvarligt talat, dom små stackarna kunde väl gott få fira min födelsedag och äta en stor middag med oss."
Nu var det Dani som skrattade till.
"Fem ungar som är ovana vid att vistas bland folk... inte den mest ultimata tillställningen."
Nej, det förstod ju Tessa också. Men precis som Dani ömmade hennes hjärta för folk som hade det svårt.

Dani suckade tungt.
"Men nu ska vi inte prata jobb och otäckheter mer i kväll. Grattis på födelsedagen!"
Hon kramade om sin vän.
"Tack, sissy!" sa Tessa lyckligt. "Det ska bli härligt att fira lite med våra familjer och några vänner!"
Det höll Dani med om. En lugn och trevlig familjefest var en skön avslutning på en tuff vecka.
"Blue kommer också förresten." sa Dani. "Pappa åkte och hämtade honom för en stund sedan."
Blue var Danis tvillingbror. Han bodde på en psykiatrisk institution utanför stan, på grund av svåra mardrömmar som han traumatiserats av sedan barndomen.
Tessa strålade av glädje när hon fick höra att han också skulle vara med i kväll.
Blue hade alltid haft svårt för stora sociala tillställningar, det visste hon, så hon blev väldigt rörd och hedrad över att han ville komma på hennes fest.
"Vilken fin överraskning! Bästa presenten jag kunde få faktiskt."

Dani kramade henne igen.
"Han ser verkligen fram emot att träffa dig igen och har peppat sig själv hela veckan för att klara av att träffa folk."
Tessa fick tårar i ögonen.
"Åh Blue... min älskade fina Blue. Jag måste betyda en hel del för honom?"
Dani nickade ivrigt.
"Det vet du att du gör, Tessa!" sa hon med emfas. "Du har alltid haft en speciell plats i Blues hjärta."
"Åh Gud... nu börjar jag nästan att gråta när du säger så..." sa Tessa och kramade Dani hårt.
Dani log.
"Awww... men det är ju sant och ingen överdrift heller. Men jag blir också rörd av det."
Tessa såg länge på sin bästa vän.
"Vet du vad, Dani? Jag har världens bästa vänner!"
"Ja, det har du!" skrattade hon.
Sedan lade hon armen om Tessa.
"Nej, nu står vi inte här och hänger längre... det är kallt. Nu åker vi hem till dig och har en riktigt awesome födelsedagsfest!"
"Wohooo!" ylade Tessa.

Xmas

Inga kommentarer: