tisdag, maj 04, 2010

SkrivPuff: Utmaning 2010:124 - 4 maj

Skriv om att utesluta.

”Till dig, till dig, till dig.”
De rosa inbjudningskorten delades ut när barnen satt sig i ring på den röda mattan strax innan morgonsamlingen.
Pedagogerna på förskolan hade inte kommit in i rummet än och Lotte ville så gärna ge sina kompisar inbjudningarna som hon och mamma hade jobbat länge med dagen innan.
”Vad är det här...?” frågade Noel.
Han vred och vände och granskade det rosa kuvertet med lila hästar på.
”Inbjudningskort.” svarade Lotte i självklar ton. ”Jag fyller sex år på torsdag, så jag ska ha födelsedagskalas på lördag.”
”Jaha.” sa Noel, måttligt intresserad.
”Vi också fyller sex år på tosdag!” sa Melwin ivrigt. "Jag och Noel!"
Lotte ignorerade honom. Hon fortsatte att dela ut inbjudningar.
När hon kom till Melwin sträckte hon fram händerna för att visa att de var tomma.
”Nu har jag inga fler inbjudningar. Jag kan inte bjuda alla barn.”
Flera av flickorna som inte blivit bjudna såg mycket besvikna ut.
”Lotte, varför får inte Melwin komma?” frågade Elvira.
Lotte satte sig ner bredvid Elvira och viskade någonting till henne. Flickorna började fnissa hysteriskt.
Melwin fick tårar i ögonen när han förstod att de viskade om honom.
Noel gick fram till Lotte.
”Du, Melwin vill ändå inte komma på ditt fula kalas. Han ska göra mycket roligare saker på lördag! Och jag med! Jag säger så här till ditt kalas...”
Noel räckte ut tungan och blåste så att han gav ifrån sig ett högt pruttande ljud.
Sedan rev han sönder inbjudningskortet i små bitar och slängde det på Lotte.
Pojkarna som Lotte bjudit gjorde likadant, sedan tre flickor.
En annan flicka gick fram till Melwin. Hon räckte fram sitt inbjudningskort.
”Vill du också göra riva sönder ett kort, Melwin?”
Melwin nickade. Han reste sig, tog kortet och rev det i bitar.
”Jag st'untar i din dumma kalas! Vi ska ha en egen kalas och gå på G'öna Lund!”
Han räckte också ut tungan och gjorde pruttljud mot Lotte.
”Bra Melwin!” ropade Noel stolt.

På golvet satt Lotte och Elvira och tre andra flickor.
Runt omkring dem fanns fullt med konfetti, resterna av det som varit Lottes inbjudningskort.
*

Inga kommentarer: