måndag, maj 03, 2010

Hollywood Kidz – kapitel 3

*
”Släpp henne Irving!”
Korvgubben och flickan vände sig om och fick syn på en mörkhårig tjej i 20-årsåldern.
Korvgubben flinade upp sig.
”Ah, Miss Danelli! Hur står det till idag?” sa han med lismande stämma.
”Bara fint.” svarade tjejen kort. ”Men släpp ungen nu, innan du krossar armarna på henne.”
”Hon stal en varmkorv.” sa korvgubben.
Tjejen tog upp en sedel och räckte över den till korvgubben.
”Här har du. Låt ungen gå nu.”
Korvgubben släppte taget om den lilla flickan.
Flickan såg på den äldre tjejen med ett tacksamt leende.
”Tack för att du betalade!”
”Det var så lite så.” svarade tjejen leende. ”Nu ska jag göra dig en ännu stor tjänst.”
”Vaddå?” frågade den lilla flickan.
Den äldre tjejen tog hennes varmkorv och slängde den i den intilliggande papperskorgen.
”Tro mig; du vill inte äta mat från en man som petar sig i näsan.”
Flickan gjorde en äcklad grimas.
Bläää...!”
”Exakt.” flinade tjejen.

Korvgubben snodde runt flera varv för att försäkra sig om att ingen hört henne.
”Snälla, lilla Miss Danelli... jag petar mig inte i näsan... Jag är renlig av mig.”
Tjejen, som enligt Irving hette Miss Danelli, himlade sig.
Yeah right... and Santa lives with the Toothfairy in Queens.”
Korvgubben öppnade munnen för att säga något, men Miss Danelli höjde en hand för att markera att han skulle vara tyst.
”Irving, vad tror du hälsovårdsnämnden säger om de besöker din lilla korv-vagn...?”
*

Inga kommentarer: