onsdag, maj 16, 2012

Skrivpuff - 16 maj 2012

Skriv om att gnälla.

Gästblogg av Leni Simonsson

Noel (min 8-åriga lillebror) brukar vara nöjd och glad, men idag måste han ha en dålig dag, för han har gnällt nonstop sedan vi hämtade honom i skolan.
"Mina gummistövlar är för små"
"Jag vill inte ha jacka, det är sommar nu."
"Jag vill ha glass till mellanmål."

Ceci (min bästis) och jag försöker lugnt och pedagogiskt att göra honom på bra humör - det går inte så bra.
Linus (min 16-årige brorsa), som i normala fall är tålamodet himself, höll precis på att får ett utbrott på sin gnälliga lillebror.
"Noel, sluta med gnällandet! Dina stövlar är det inget fel på, dom är nya!
Och du ska ha jacka för det är kyligt ute. Och glass kan vi köpa på fredag."
Noel ser sur ut.

Linus försöker förklara att det är otrevligt att höra en gnällspik hela tiden.
"Du gäller ju så vi får stora hål i öronen."
Noels tvillingbror Melwin har en tendens att ta saker bokstavligt och ser bekymrat på storebror.
"Linus, har dina öron hål i sig...?"

"Nej, han bara säger så för att visa Noel hur jobbigt hans gnäll är." förklarade Ceci.
Melwin nickar.
"Aha, då förstår jag." säger han myndigt. "Men Linus, du gnäller också nu faktiskt."
Linus vet inte riktigt vad han ska säga.
"Jag tror du är ägd grabben." skrattar Ceci.
Linus nickar.
"Mmmm... av en 8-åring... tack för det liksom."

Lille Melwin hoppar glatt rakt ner i en vattenpöl och skrattar när det stänker om honom.
"Jag gillar om vatterbölar!" jublar han.
Noel skiner äntligen upp. Han gillar tydligen också vatterbölar, för han börjar också hoppa i vattnet.
Det dåliga humöret försvinner.

Tack Melwin, för att du fick din brors gnällande att upphöra! :)

Inga kommentarer: