fredag, februari 27, 2015

Skrivpuff - 27 Februari 2015

*
Utsatt

Sun City, California. 1 Oktober 2001.

Joanne

En dag när barnen kom hem från skolan var Alex ovanligt tyst. Han ville inte säga vad som var fel och såg mig inte i ögonen när jag frågade vad som hänt.
"Du vet att du kan berätta vad som helst för mig." sa jag och strök den lilla pojken över håret.
Alex nickade bara och så följde han efter sina två systrar till köksvasken. Där tvättade de händerna under kranen och torkade händerna med pappershanddukar.
Jag log, stolt över att de alltid kom ihåg att sköta sin hygien utan att jag eller deras far behövde tjata på dem.
När barnen tvättat händerna slog de sig ner sig ner vid köksbordet.
Alex sneglade på kakburken och sedan på mig och frågade om han fick ta en kaka.
Jag gav barnen två kakor var ur kakburken och hällde upp mjölk åt dem i färglada plastmuggar.
10-åriga Janie och 8-åriga Maxine babblade på om deras skoldag och alla dess aktiviteter, men Alex satt tyst och tuggade lite på en kaka.

Nu kunde jag inte låta det vara längre... Jag drog fram en stol och satte mig intill pojken, sedan höll jag hans hand.
"Älskling, kan du inte berätta vad som har hänt...?"
Den nästan 8-åriga pojken skakade häftigt på huvudet igen.
Men så tittade han på mig, de stora blå ögonen blanka av tårar.
”Får jag ha dom nya jeansen imorgon?” frågade han. "Dom som ligger i min tvätthög."
Jag förstod att han menade de nytvättade jeansen.
"Ja, det är klart du får. Men jag trodde ju gillade dom du har nu?"
Jag klappade lite på hans tuffa, lite slitna jeans som han fått i somras.
Alex nickade.
"Jo, det gör jag..."
Sedan tittade han ner i bordet och teg igen.

Maxine slutade att mumsa på kakor och mjölk och tittade upp.
Hon hade fått en tjusig mjölk-mustasch, vilken hon nu torkade bort med baksidan av handen.
"Skitungarna är dumma igen." förklarade hon.
"Maxie..." sa jag förmanande. "Vad har vi sagt om det ordet...?"
Maxine suckade.
"Förlåt mamma Jo. Men dom är skitungar."
"Dom säger att jag stinker." mumlade Alex. "Och dom säger att mina kläder stinker."
Maxine nickade ivrigt och knöt sina små nävar.
"Dom är lögnare!" utbrast hon argt. "Min brorsa stinker inte!"
Jag satte ett finger över mina läppar för att tala om att hon inte behövde skrika.
Flickungen plutade med läpparna och gav ifrån sig ett fnysande ljud, men hon sa inget.
Jag log mot henne.
"Du har helt rätt, Maxie, din brorsa stinker verkligen inte. Det är bara elakt struntprat."
Maxine nickade bestämt.
"Skit-struntprat!" deklamerade hon.
Jag kunde inte låta bli att skratta lite nu. Lilla Maxine var så underbart beskyddande mot sina familjemedlemmar.

Jag rufsade Maxine i håret och sedan vände jag mig mot Alex igen.
"Men lilla älsklingen..." utbrast jag.
För nu rann några tårar nedför hans kinder.
Åh... det gjorde så ont i mitt mamma-hjärta varje gång våra barn blev utsatta för mobbning och andra elakheter…
"Jag stinker väl inte...?" sa han grötigt och såg osäkert på mig. "Men ungarna i skolan säger att jag gör det för att jag är fosterhems-unge och dom säger att min riktiga mamma är fattig."
Jag tog pojken i min famn.
"Men inget av det där är ju sant, Alex." sa jag. "Din mamma är ju inte fattig. Och inte stinker du heller, det gör du aldrig."
Alex skakade på huvudet.
"Nej... men det gör ont i själen ändå..." sa han och gnuggade tårarna ur sina stora blå ögon.
"Ja, det klart att det gör ont." sa jag.
Jag höll min fina lilla unge i famnen och kramade honom länge.
Både Alex och Maxine fick utstå mycket dumheter från folk - både barn och vuxna - för att de var fosterbarn. Det fanns inga gränser för en del människors fördomar och vilja att uttala sig elakt och korkat...

Storasyster Janie kom fram till oss och kramade om Alex.
"Lillebrorsan... du ska inte ska lyssna på så dumma, lögnaktiga kommentarer!"
Hon pussade Alex på kinden och rufsade honom i håret.
Maxine rusade också fram och kramade honom.
"Du stinker inte! Du luktar gott, så det så!" sa hon.
Nu log Alex stort.
Vår kärlek och uppmuntrande ord hade stärkt honom och nu var han övertygad om att han inte stank.
"Jag ska strunta i dumskallarna nu!" sa Alex kavat.
Maxine nickade.
"Och om dom bråkar med dig, eller mig, igen ska jag minsann bita dom i benen!"
"Maxie..." suckade jag förmanande.
Men Alex skrattade så att han höll på att kikna.
"Jaaaa...!" utbrast han lyckligt.
Janie log stort mot sina småsyskon.
"Dom är så söta att det är svårt att bli irriterad på dom, visst mamma?" sa hon.
Det höll jag med om.
Jag gav Alex en extra kram och frågade sedan vad han ville ha i födelsedagspresent.
På torsdagen, den 4 oktober, skulle han fylla 8 år.
Pojken slog lätt med pekfingret mot läpparna och funderade.
"Kanske en haj som man kan ha i badkaret..." svarade han. "Du vet en sån haj i gummi eller plast eller vad det nu är?"
Jag log.
"Jag vet precis vad du menar, lilla gubben. Jag tror materialet är vinyl."
Alex nickade.
"Aaaa... just det. En sån haj vill jag önska mig. Dom är coola."
"Nåt mer?" frågade jag.
Alex funderade igen. Sedan svarade han allvarligt:
"Att mamma Nora, Cassie och moster Vendela - och Denny - kommer hit och har födelse-kalas med oss."
Han nickade med eftertryck och log mot oss.
"Ja, det önskar jag mig."
Jag blev oerhört rörd. Det var så rart... allt denna lilla pojke önskade sig var en haj att bada i badkaret med och att hans biologiska familj och bästa kompisen från hemstaden Paradise skulle komma på kalas.
Och det bästa var ju att hans önskning skulle gå i uppfyllelse.
Jag visste att Alex mamma, hans lillasyster, mostern och bästisen Denny skulle komma hit och fira hans 8-årsdag med oss.
Men de skulle komma på fredag, så att det inte gjorde något om det blev en sen kväll för barnen.

"Mamma Jo," sa Maxine. "Alex ska väl få jätte-massor med paket när han fyller år, va?"
Hon hade själv fått många presenter när hon fyllde år i september, så det ville hon att hennes älskade bror också skulle få.
"Det är klart, Maxie." inflikade Janie leende. "Det får vi ju alltid när vi fyller år. Du vet ju hur mamma och pappa skämmer bort oss."
Maxine sken upp. Nöjd med storasysters försäkring om många presenter till lillebror också.
Alex sken också upp.
"Tårta!" utbrast han. "Tårta måste vi ha. Choklad."
Jag nickade och log mot ungarna.
"Det ska stå 'världens bästaste Alex på tårtan'!" tyckte Maxine.
Alex log blygt.
Sedan blev han plötsligt sitt livliga, glada jag igen. Han gled ner på golvet och hoppade nästan jämfota av iver.
"Och åtta ljus ska det vara. Glöm inte det."
Jag nickade igen. Det där med tårtljusen var viktigt för barnen.
"Det glömmer jag inte." lovade jag. "Åtta ljus för Alex. Och chokladtårta."
Alex gjorde tummen upp. Och nu började han faktiskt studsa i hyperaktiv glädje.
"Jag längtar till fredag." sa han. "Då blir det party - och ingen skola på lördag!"

Den lilla pojken slog armarna om mig.
"Och jag är inte stinkig - det vet jag nu! Det är bara dumma ungar som snackar skit-strunt!"
"Och dom ska man bita i benen!" inflikade Maxine.
Hon fnissade busigt.
"Grrrrr...!" tiger-morrade hon.
Även tösungen hade blivit uppspelt och hyper nu.
Ibland räcker det med två kakor för att få igång dessa två... tänkte jag.
Detta var verkligen Maxine och Alex i ett nötskal: skuttiga, ivriga, glada - och hyper.
Janie, som var betydligt lugnare än sina småsyskon, och jag satt vid köksbordet och såg kärleksfullt på de små hyper-ungarna. Och vi kunde inte låta bli att skratta.
"Dom sååå söta! Visst är dom, mamma?" sa Janie, som verkligen älskade sina bedårande fostersyskon.
Jag nickade instämmande.
"Kom hit, ungar." sa jag och sträckte ut mina armar mot dem.
Maxine och Alex skyndade in i min famn och jag höll fast dem i en kram.
Inte bara för att det var mysigt att krama dem, utan också för att jag måste lugna ner dem lite innan de blev alltför uppskruvade.
Jag tog även in Janie i min famn och så kramades vi allihop.
"Jätte-många kramar idag." påpekade Alex.
"För att ni är så underbara och för att jag tycker om er sååå mycket." sa jag och överöste pojken med små pussar.
Alex fnissade och skruvade kittligt på sig.
"Mamma Jo... du är knasig...! Dina pussar killas ju!" skrattade han pärlande.
Han log finurligt mot mig.
"Fast jag är bara pyttelite kittlig, faktiskt."
Maxine började fnissa.
"Det där är ljug, Alex!" sa hon glatt.
Alex flinade.
"Ja, lite ljug."
Sedan kröp Alex upp i mitt knä och gosade in sig i min famn.
"Men jag älskar dig fast du kittlas, mamma Jo." sa han ömt.
"Och jag älskar dig, sötnosen min." sa jag och pussade honom på håret.
Han såg allvarlig på mig.
"Och vet du, mamma Jo? Jag tycker om att vara fosterbarn i denna här familjen. Det är lyxigt att ha två familjer, som jag har."
"Ja, du har massor med familj som älskar dig!" sa lilla Maxine ömt.
Alex nickade.
"Ja...!" sa han hänfört. "Och det är väldans bra, tycker jag."


© http://bella-here.tumblr.com/

Inga kommentarer: