söndag, februari 01, 2015

Skrivpuff - 1 Februari 2015

*
Fluffig

En gång för länge sedan...

Den unge pojken gjorde sig redo för ett heldags-äventyr.
Han packade ner proviant och sin vattenflaska av skinn i sin skinnränsel. Elddon, kniv och en varm mantel hade han stoppat ner också, för säkerhets skull.
Man vet aldrig om man kommer behöva vara ute i skogen eller uppe i bergen längre än planerat... tänkte Gwion.
Utanför stugan slog han sig ner och började stänga sin ränsel.
Då kände han något mjukt nudda hans arm.
"Hej Silvervargen." sa Gwion glatt och smekte vargens fluffiga, silverskimrande päls. "Vad har du för dig? Ska du följa med mig ut på äventyr?"
Silvervargen morrade till svar. Mjukt, inte fientligt, och så puffade han fram en läderinbunden bok mot Gwion.
Pojken drog en djup suck. Läsning var det sista han ville ägna sig åt nu.

"Ja, det är riktigt, pojken borde ägna sig mer åt sin lästräning." skrockade Alderon som just kommit ut på trappan.
Gwion hade "råkat" lämna boken där ute kvällen innan, då han smitit från lästräningen.
Men nu skulle han inte komma undan.
Pojken blängde hätskt på Alderon.
"Läsa? Det kan man göra vilken dag som helst."
Alderon log.
"Ja, och den dagen är idag." svarade han och lade boken i Gwions knä.
Han tillade:
"Äventyr ute i skogen är ingen bra idé, pojken min. Inte i dessa tider..."
Gwion for upp, så att boken föll ner på marken.
"Jag är inte rädd!" sa han kavat.

Alderon lade en arm om pojkens axlar.
"Nej, du har inte förstånd att vara rädd."
Alderon blev allvarlig.
"Men du måste vara försiktig, Gwion. Du vet ju att onda makter råder här i Ontari och byarna runtomkring nu och farligheter kan vänta bakom varje träd och varje sten."
Just då kom Elora ut från stugan. Hon lyfte upp boken från marken och borstade av lite smuts och damm.
"Jag kan hjälpa dig med läsningen, Gwion." sa hon, vänlig som hon var. "Vad säger du om det?"
Gwion stirrade på den unga rödhåriga flickan.
Hon var ett par år äldre än han - och hon var det vackraste Gwion visste.
Han blev alltid alldeles darrig i hela kroppen när hon var i närheten och hans röst började leva sitt eget liv.
"God morgon, Elora..." stammade han och blev röd om kinderna. "Jo du förstår, jag hade tänkt läsa... men så råkade jag tappa boken."
Elora log.
"Jag förstår. Det är sånt som händer. Är den spännande, tycker du?"
Gwion nickade, fast han inte hade en aning om vad boken handlade om.
"Mycket spännande." ljög han.
Silvervargen sneglade på Elora, sin matte, och gav ifrån sig en liten grymtande morrning.
Elora som förstod vargspråk fnissade.
"Jag vet." sa hon lugnt.
Sedan såg hon på Gwion.
"Du kan väl läsa lite för mig? Jag skulle så gärna vilja höra den där spännande berättelsen."
Alderon bet sig hårt i underläppen för att hålla inne med skrattet, sedan sa han adjö och gav sig ut för att jaga.

De unga tu slog sig ner i gräset och Elora slog upp boken.
Gwion såg blygt på henne.
"Jag... jag är inte så bra på att tyda alla dom där tecknen..." mumlade han skamset.
Elora log och gav honom en liten kram.
"Det gör inget, alla kan inte vara bra på allt. Och jag är ju här för att hjälpa dig."
Silvervargen gav pojken en uppmuntrande slick på kinden.
Sedan lade han sig ner vid ungdomarnas fötter och väntade på att någon skulle börja läsa ur boken.



Inga kommentarer: