måndag, februari 02, 2015

Skrivpuff - 2 Februari 2015

*
Grön

New York, 2011.

På köksbänken låg en plastburk vars innehåll, grönt leksaks-slime, hade segat sig ner på golvet.
Ett par små skoavtryck i barnstorlek syntes på golvets ljusa kakel och visade att skons ägare hade klivit i den gröna geggan.
SCA-agent Dani Danelli följde spåren. De ledde mot en av skåpsdörrarna.
Försiktigt öppnade Dani och möttes av en liten pojkes rädda ögon som såg på henne.
"Det är okej," sa Dani mjukt. "jag är polis, från Special Crime Agency."
Hon visade sig SCA-bricka för pojken, som såg ut att vara i 8-årsåldern.
Barnet såg ner i sitt knä. Där låg en baby på cirka 6 månader.
"Jag sa ju det." sa pojken till babyn. "Jag sa ju att dom skulle komma och rädda oss."

Danis kollega, Agent Daley, kom just då in i köket. Han såg blek och allvarlig ut. Det var olikt honom, men så var detta också en allvarlig stund.
Dani förstod ungefär vad som hade hänt på övervåningen och hennes hjärta värkte för de två små barnen som gömde sig inne i skafferiet.
Hon hjälpte barnen ut och fick en lång, hård kram av den lille pojken.
"Du är special-polis och du hjälper oss." sa han.
Dani nickade och log milt mot honom.
"Vad heter du?" ville pojken veta.
"Jag heter Dani Danelli och det här är min partner, John Daley. Vad heter ni då?"
Pojken klappade sin lillasysters kind.
"Det här är Sophie och jag är Jayden."
Jayden svalde.
"Min mamma mår inte så bra i huvudet." sa han sakligt. "Hon säger att några män ska ta oss, så hon måste döda oss."
Han lade huvudet på sned och visade sin hals.
"Mamma skärde mig här. Med den stora kniven."
Ett rött smalt märke vittnade om att pojken blivit skuren av något vasst.

Inom sig flämtade Dani till och hon mådde illa, men hon måste hålla sig lugn i sådan här situationer.
"Så vi gömde oss." fortsatte Jayden.
Han pekade mot skafferiet.
"Och jag ringde polisen. Min pappa hade lagt numret i min mobiltelefon. En gång sa han att om jag var i fara skulle jag ringa det numret, så skulle polisen hjälpa mig."
"Grabben, det var väldigt modigt gjort av dig att gömma dig och din syster och ringa oss." berömde Agent Daley.
Jayden nickade sakta.
Baby Sophie, som hela tiden varit tyst som en mus, började nu gråta.
"Tar du henne?" sa Dani till sin partner.
Daley nickade. Försiktigt tog han barnet i sin famn och började trösta henne.
Lilla Sophie lugnade sig ganska snart och tycktes fascineras av mönstret i Daleys slips.
Jayden sökte tröst hos Dani, klamrade sig fast vid hennes hals.
"Mamma har sömnmedel där uppe, hon skulle ge oss det...!" snyftade pojken.
"Ni är i säkerhet nu, Jayden." tröstade Dani honom. "Ingen ska få skada dig och Sophie mer nu."

Jayden kramade den unga agenten hårdare.
"Det var det jag sa till Sophie för att hon inte skulle vara lessen. Men vet du, Agent Danelli... nu vill jag ha min pappa."
Dani kramade om den lilla rädda och ledsna pojken.
"Vi ska ringa till din pappa." lovade hon.
Pojken sken upp.
"Wow!" utbrast han imponerat. "Ni kan göra allt för mig!"
Dani log.
"Vi försöker iallafall."
"Jag tycker om dig." sa Jayden.
Och nu log han också genom tårar och ångest.

Inga kommentarer: