söndag, maj 08, 2011

SkrivPuff: Utmaning 2011:124 - 7 maj

Skriv om generositet.

Igår (fredag) var vi inne i stan efter skolan. Jag såg en farbror som var fattig och inte hade nånstans att bo. Han hade bara en gitarr som han spelade på. Jag la en 5-krona till honom i gitarrens fodral.
Farbrorn fick tårar i ögonen och han kallade mig ängel.
Och han ville spela en sång till mig. Han spelade jättefint och sjöng en sång som går så här:
Du är det finaste jag vet
du är det vackraste i världen.
Du är som stjärnorna
som vindarna, som vågorna,
som fåglarna
som blommorna på marken.
Fin va? Man gråter ju nästan, så vackert är det!
Han som har skrivit låten hette Björn (han är tyvärr död) och han ser snäll ut. Mamma och pappa har skivor med hans musik. Vi lyssnade när vi kom hem.


Tony, min storebror, sa att jag var generös mot farbrorn. Det betyder att man har ett gott hjärta och ger saker.
Det var väl snällt sagt av Tony?
Jag tycker den snälla farbrorn också var generös och såååå snäll. Och han sa tack så mycket för slanten. Fast så värst mycket pengar gav jag ju honom inte... En liten 5-krona bara...
Men jag var den som gav honom pengar först... innan var gitarrfodralet tomt. Kanske var det därför han blev så glad?
Farbrorn gjorde mig glad iallafall, han sjöng jättefint!
Han borde få spela in en skiva. Då kunde han bli popstjärna och få massor med pengar och ett fint hem! Det vill jag att han ska få.



PUSS o KRAM 
Colette, 8 ½ år


2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Så fint skrivet!!

Dakota Quinn Diamond sa...

Colette säger: Tack så mycket!!! :) kram!