torsdag, maj 19, 2011

SkrivPuff: Utmaning 19 maj 2011 - del 1

Skriv om något svårfunnet

Sun City Hospital. Januari 2011


"Oj, det var inte lätt att hitta några blodådror här." sa sköterskan. "Jag tror dom gömmer sig."
Maxine såg på sitt vänstra armveck, blått och prickigt av nålstick. Hon suckade. Det såg ut som hennes armveck hade blivit misshandlat.
"Vi gör ett nytt försök, eller vad säger du Maxine?" frågade sköterskan och höll upp en ny droppnål.
Maxine drog åt sig armen.
"Sluta misshandla mig!" fräste hon.
Sköterskan såg på tonårsflickan och log milt.
"Men lilla Maxine... jag måste sätta ett dropp."
"Rör mig inte!" skrek Maxine.
Sköterskan suckade.
"Droppet ger dig näring, det behöver du eftersom du inte vill äta mat längre."

Doktor Craven kom in i Maxines sjukrum. Han log mot flickan och sköterskan.
"Vad är ni oense om idag då?"
"Maxine låter mig inte sätta ett dropp." suckade sköterskan.
"Du misshandlar min arm!" fräste Maxine.
"Sätt droppet i höger armveck istället," sa doktor Craven till sköterskan. "det vänstra behöver få vila lite."
"Grön Jello-O hjälper." sa en liten röst från dörröppningen.

Doktor Craven, Maxine och sköterskan vände sig mot dörren och fick syn på
8-åriga Brianna.
Den lilla flickan bar en liten virkad mössa på sitt kala huvud och kramade en fjärilsformad kudde i famnen.
"Kroppen blir glad om man äter Jello-O," fortsatte flickan. "för den är magisk, och då blir man inte så rädd för nålar."
Doktor Craven log. Det var han själv som hade kommit på det där med magisk Jello-O en dag när Brianna inte ville ta sina sprutor.
"Då ska se om jag hitta lite magisk Jell-O." sa han.
Han lämnade rummet.



Del 2

2 kommentarer: