måndag, maj 09, 2011

Legenden om labyrinten - 5

*
Lysia suckade.
”Gwion! Vad tänker du på egentligen?! Du vet ju hur farlig labyrinten är!”
”Jag gick inte in!” sa Gwion. ”Jag är väl inte galen heller!”
”Lite oförvägen bara…” skrockade Alderon.
Gwion gjorde en liten grimas mot honom.
”Så han gick alltså in i labyrinten?” suckade Lysia.
”Bara ett par steg.” sa Alderon. ”Jag drog ut honom i tid.”
”Måste du skvallra på mig?” muttrade Gwion.
Han gick och satte sig vid elden och tjurade lite.

Lysia satte sig intill Gwion och kramade honom.
”Nej Gwion… nu ska du inte sitta här och vara sur. Vi är faktiskt bara rädda om dig. Vi har bara en Gwion.”
”Så sa Alderon också.” muttrade Gwion.
”Alderon är en klok man.” sa Lysia.
”Så säger du bara för att är förälskad i honom.” sa Gwion retsamt.
Alderon log roat mot Lysia.
Lysias kinder hettade.
Hon såg på Gwion som nu fnissade åt henne.
”Din lilla odåga.” skrattade Lysia. ”Du hör alldeles för mycket av våra samtal!”
De andra kvinnorna skrattade instämmande.
"Ja, du är verkligen nyfiken du Gwion." sa Orla.
”Ha inte så intressanta samtal då.” fnissade Gwion.
”Uppför dig, man kan ju tro att du har uppfostrats av trollen.” log Lysia.
Gwion såg busigt på Lysia och de andra.
”Har jag inte det då?”
Alderon och de andra skrattade.
Lysia kramade Gwion och gav honom en stor puss på kinden.
”Du är söt du, älskade lilla busunge. Men akta dig, så att vi inte visar Morganas specialitet på dig.”
”Trolldomskvinnan Morgana…? Men hon är ju expert på kittlings-tortyr…!” sa Gwion och svalde nervöst.
Lysia log och rufsade om Gwions hår.
”Just det…”


Inga kommentarer: