onsdag, oktober 28, 2009

SkrivPuff: Utmaning 301 - 28 oktober

***
Skriv om monstret under sängen.


Elle skrek hjärtskärande i panik.
Hennes mamma kom sömndrucken in i det lilla rummet Elle sov i.
”Monster!” grät Elle. ”Det är faktiskt ett monster under sängen!”
Louella Jenlin suckade.
”Elle, du är stor flicka nu. Du vet att det inte finns monster. Somna om nu, vi ska upp tidigt i morgon.”
”Jag vill att pappa Eddie ska skrämma bort monstret!” sa Elle. ”Han är den enda som vet hur man gör.”
Ny suck från mamma.
”Elle, jag orkar inte med det här… du vet mycket väl att din pappa inte kan komma.”
Elle slog med knytnävarna i madrassen.
”Men jag vill! Kan jag inte få ringa honom åtminstone? Han kanske vill veta att han lilla flicka är lessen och längtar efter honom.”
”Man kan inte bara ringa dit. Elle, det vet du.” sa Louella. ”Snälla lilla du, sov nu. Vi har skola och jobb i morgon.”
Elles gråtattack tog ny fart. Nu grät hon så att hon höll på att tappa andan.
”Men Elle… älskling… kom här."
Louella tog Elle i sin famn och höll om henne.
"Ska mamma ta bort monstret? Vill du det?”
Elle slet sig loss.
”Åhhh! Du är dum! Du fattar ingenting!”
Louella såg på sin lilla dotter.
Var det här verkligen ungen som lärarna i skolan brukade prata om som en så mogen, speciell och fin flicka.
Det var som om de pratade om en helt annan unge... hemma kunde Elle vara alldeles omöjlig, som förbytt.
”Jag vill inte va här!”
Elle rusade upp ur sängen och ut i hallen. Hon tog på sig skor, drog på sig en jacka ovanpå pyjamasen, sedan rusade hon ut ur lägenheten.
Ut i nattmörkret.
***

4 kommentarer: