torsdag, oktober 22, 2009

Glass, giraffer & köttbullar - del 3


Senare kom min pappa på besök.
”Pappa Johan är här!” ropade Noel.
Killarna har alltid kallat honom för pappa Johan, trots att han inte är deras pappa. Men det är nog för att de alltid hör mig säga pappa till honom.
Melwin, Noel och Linus rusade ut i hallen för att hälsa på honom.
”Pappa Johan, visa polisbrickan!” skrek Noel ivrigt.
Pappa höll fram sin polisbricka.
Småkillarna såg fascinerade på den.
”Wow!” sa Noel. ”Jag ska bli polis när jag blir stor!”
”Åh ännu en polis i familjen. Då blir nog mamma glad.” sa jag.
Mamma har inte varit så förtjust i sin före detta makes yrkesval.
Hon har inget emot yrket i sig, men pappa har stundtals levt ganska farligt som polis.
Melwin drog ivrigt i pappas arm.
”Vet du, pappa Johan, en kajaff togde min glass! I Bo’ås!”
”Oj då.” sa pappa. ”Ska vi sätta giraffen i finkan?”
Noel fnissade.
Men Melwin såg allvarligt på pappa.
”Nä, han var inte stygg, bara lite hungjit.”
Pappa skrattade.
”Var giraffen hungrig? På glass?”
Melwin nickade.
”Alla gillar om glass!” sa han, som det var det mest naturliga i hela världen.

Inga kommentarer: