måndag, oktober 26, 2009

En Ekdahlsk morgon - del 3

***
Linus var besviken på sin pappa som bara jobbade jämt.
Möten är viktigare än jag, tänkte Linus. Dumma, jävla skitmöten!
Linus ville skrika och sparka på ytterdörren, men då skulle han bara få skäll.

”Linus!” ropade hans mamma. ”Var snäll och ställ din tallrik i diskmaskinen!”
Linus släpade sig in i köket, dukade av sin tallrik och sitt glas.
”Jag kan hjälpa dig med läxorna ikväll.” sa Malena.
”Kan du något om grekisk mytologi då?” undrade Linus, en viss tveksamhet i rösten.
”Nej, det kan jag tyvärr inte.” sa Malena.
Linus himlade sig och gav sin mamma en vad-var-det-jag-sa-blick.
”Men Leni kan mycket om grekiska sagor och myter.” sa Malena.
”Hon är ju aldrig här längre.” sa Linus.
Han saknade sin storasyster.
De träffades inte så mycket nu när Leni bodde hos sin pappa Johan.
”Jag kan ringa Leni och be henne hämta dig på fritidsgården i eftermiddag.” sa Malena.
”Bra!” Linus sken upp. ”Hoppas hon kan komma tidigt. Det är så tråkigt på fritidsgården.”
”Vad ska ni göra där idag då?” frågade Malena.
”Fula påskkycklingar.” mumlade Linus.
”Syckingar gillar jag om! Fula syckingar med.” sa Melwin glatt.
Sedan upplyste han:
”Syckingar gör goda ägg.”
Vi måste göra något åt hans talfel, tänkte Malena.
På förskolan hade de mycket att säga om att Melwin inte kunde prata rent.
Antydningar hit och dit.
Dagiskompisarna accepterade Melwin och han var väldigt omtyckt bland både barnen och deras föräldrar.
Däremot verkade det som om personalen hade svårt att acceptera de barn som inte klassades som ”normala” på förskolan.
Malena bestämde att hon skulle prata med Göran om att de borde byta förskola.

”Hönsen lägger ägg, inte kycklingarna.” hörde hon Linus säga till Melwin.
”Vem är höns?” frågade Melwin.
”Kycklingarnas mamma.” sa Noel.
”Och det heter kyckling – inte sycking!” sa Linus.
Malena såg på väggklockan. Den var tre minuter i åtta.
Skolan började tjugo över åtta och tvillingarna skulle vara på förskolan klockan nio.
Nu var det bråttom.
”Mamma!” skrek Noel. ”Melwin häller kaviar i min mjölk!”
Noel grep tag om sin tvillingbrors hår och drog hårt.
Melwin skrek larmande och grät så att tårarna sprutade.
”Mamma, jag flyttar till en cirkus”, sa Linus. ”Det är lugnare där.”
***

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Verkar vara en härligt kaotisk morgon! Vill gärna läsa mer om familjen Ekdahl :-)

Dakota Quinn Diamond sa...

Kul att du vill läsa mer om dem! =)
De lär nog dyka upp mycket här i bloggen ;-)
// D.


Leni säger:
Kaotisk morgon är bara förnamnet... haha!
När någon frågar varför jag flyttade hem till farsan
brukar jag svara:
"Prova att bo hos hemma hos mamma en natt - så fattar du..."