fredag, juli 17, 2009

Ärkefiender - del 3


Kate tog sig en ordentlig titt på sin son när de kom hem.
”Men vad du ser ut! Du får gå upp och duscha och byta kläder.”
Då såg hon att en bit ur hans ena framtand var borta. Hon suckade tungt.
”Jag ringer tandläkaren i morgon. Gå upp nu.”
”Jag är på väg!” suckade Ryan irriterat.
”Lägg dina smutsiga kläder i tvättkorgen!” ropade Kate efter honom.
”Ja, ja!” fräste Ryan.

När Rebecca kom hem gick hon direkt upp till Ryans rum och gick in.
Ryan höll på att byta om.
”Du kan väl knacka först!” fräste han argt.
”Förlåt, lille vän.” sa Rebecca och log retsamt. ”Jag visste inte att du var så blyg.”
”Vad vill du?” frågade Ryan och tog på sig en ren tröja.
”Jag ville bara tala om att Brad suspenderades nyss.” sa Rebecca.
Rebecca gick ut sin brors rum och stängde dörren om sig.
Hon hörde Ryan jubla inifrån sitt rum. Hon skrattade.
I samma ögonblick gick deras far förbi.
”Varför är Ryan så glad?” frågade David.
”Brad Foley har suspenderats från skolan.” svarade Rebecca.
”Jag förstår,” sa David och log.
Han stack in huvudet i Ryans rum.
”Gratulerar, min son.”
David skrattade åt att Ryan kunde bli så glad över en avstängning från skolan.
”Mormor och morfar har kommit!” meddelade Kate nerifrån hallen.
”Vi kommer!” ropade Ryan och Rebecca tillbaka.

När mormor fick se hur tilltygad Ryan var, såg hon förfärad ut.
”Men älskade lilla gubben, vad har du nu ställt till med?” utropade hon.
”Snälla mormor, mamma har redan skällt på mig, det räcker.”
”Jag skäller inte på dig, raring,” sa mormor och strök honom över kinden. ”Jag blir bara så orolig när du kommer hem alldeles blåslagen. Vad har hänt?”
”Han har använts som boxboll.” sa Rebecca lugnt. ”Av en huligan i vår skola.”
Mormor såg frågande på Rebecca.
”En huligan, i skolan?”
”Jag förklarar senare.” sa Kate och log.

3 kommentarer:

The Darkest Night sa...

härligt att Brad fick sitt straff! Jag hoppas Ryan slipper honom nu...


som alltid, fantastiskt bra skrivet! Love it!

Dakota Quinn Diamond sa...

ja, eller hur! man kan ju inte bete sig som värsta
fisrumpan mot sina skolkamrater utan att bestraffas! ;-)

Åh, man tackar ödmjukast!
*kram*

The Darkest Night sa...

precis! Skönt att se ! hoppas han skärper sig nu!