onsdag, juli 29, 2009

SkrivPuff: Utmaning 210 - 29 juli

Skriv om att finna fel.

Elle, du kan inte knyta skorna så.
Elle, du kan inte hålla pennan så.
Elle, du kan inte…"

Bla bla bla...!
Elle morrade. Hennes känslor var en magmabubblande vulkan.
Hela dagen hade allt och alla varit emot henne.
Om hon fick höra ”Elle, du kan inte…” en endaste gång till idag skulle hon skrika högt!

Mrs. Peters föste ner henne på stolen.
”Kan du sitta still här och läsa i din bok som de andra barnen nu?”
”Men jag ville säga en sak.” sa Elle.
Hon höll fram boken mot sin lärare.
”Jag har hittat flera fel här! Fel - i en skolbok!”
Mrs. Peters såg misstroget på den lilla flickan.
”Vad för fel?”
”Stavfel. Tre stycken. Och de har skrivit ett årtal fel!”
Elle slog uppgivet ut med händerna.
”Mrs. Peters, tycker inte ni att vi förtjänar böcker med korrekt information? Det tycker jag faktiskt.”
Mrs. Peters suckade.
Det kändes ofta som om hon inte klarade av det här barnet.
Att ge lilla Elle rätt utbildning var inte lätt.
Flickans intelligens krävde ständigt nya utmaningar och det var inte roligt att som lärare få kritik av en sexåring.

”Elle, du kan gå till biblioteket och låna en bok att läsa om du vill.”
Elle sken upp.
”Vilken jag vill?”
Mrs. Peters log trött mot sin lilla renässans-ängel till elev.
”Vilken du vill.”
Elle sprang iväg mot biblioteket.
Hon kom tillbaka femton minuter senare med en tjock bok som såg tung och gammal ut.
Ringaren i Notre Dame!” sa Elle lyckligt. ”Har jag velat läsa länge.”
”Du är sex år… vad är det för fel på Disney-versionen…?”
Mrs. Peters insåg att hon tänkt högt när Elle såg på henne med en liten rynka mellan ögonbrynen.
”Disney är bra,” svarade Elle med en liten axelryckning. ”men den är… vad heter det…? Lite förljugen.”
Elle lade klassikern på sin bänk och satte sig på golvet för att knyta ett skosnöre som gått upp.
Mrs. Peters studerade den speciella ungen.
Elle såg upp på sin lärare och log brett.
”Ja, jag vet att det är fel - men detta här är mitt sätt.”

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Så härlig berättelse!!! Gillar verkligen lilla Elle! Du är så bra på att få fram trovärdiga karaktärer!

Dakota Quinn Diamond sa...

aw... tack snälla!! vad kul att du tycker det! :D
*stolt och rörd*