måndag, augusti 08, 2016

Skrivpuff - 8 Augusti 2016

*
Avsluta

Sun City, California. Våren 2011.

"Försökte du avsluta ditt liv, Alex?"
Psykologens blick flyttades långsamt från tonårspojkens bandagerade vänsterarm till hans blå ögon.
Detta fick 17-årige Alex att skruva på sig av obehag.
Nä, men jag skulle vilja avsluta den här jäklarns sessionen... tänkte han.
"Jag försökte inte ta livet av mig, om det var det ni menade." svarade han så behärskat han kunde.
Pojken suckade. Hur många gånger skulle han behöva säga de orden?
"Du skar dig i handleden med din fosterfars rakblad." fortsatte psykologen.
Alex nickade sakta och behöll sitt lugn, fast innerst inne ville helst han skrika och storma ut ur mottagningsrummet.
Men gör jag det blir jag väl inspärrad...

"Jag hade nån sorts ångestattack den där kvällen." förklarade Alex. "Smärtan från rakbladet tog liksom bort ångesten."
Han drog ner tröjärmen över det vita bandaget.
Psykologen antecknade något.
"Mhmmm..."
Sedan såg hon på pojken igen.
"Får du ofta ångest?"
Alex funderade.
"Ibland."
Det var inte helt sant. Han fick ångest oftare än ibland.
Men det ville han inte säga till den här främmande kvinnan som fick betalt för att snoka i hans liv.

"Skadar du dig själv ofta?" blev nästa fråga.
Alex skakade på huvudet.
"Får jag gå nu?" frågade han och började resa sig från stolen.
"Vi har tolv minuter kvar." sa psykologen. "Men jag kan inte tvinga dig att stanna."
En lättad pojke gick mot dörren.
"Ska vi sätta upp en tid till nästa vecka?" sa psykologen.
Alex magra kropp stelnade till.
Nej! Han ville inte sätta upp en ny tid. Han ville aldrig mer komma hit.
"Ta inte illa upp, Dr. Wallace..." sa Alex tvekande. "men jag brukar prata med mina vänner och min familj när jag mår dåligt och dom hjälper mig."
Dr. Wallace log.
"Jag tar inte illa upp. Det är bra att du har din familj och dina vänner, men det kan vara bra att ha en icke närstående att prata med också."
Alex bet sig hårt i underläppen, så där som han ofta gjorde när han var fundersam eller bekymrad.
Just nu var han bekymrad. Han skulle tydligen inte slippa den här damen...

"Vet du vad, Alex," sa Dr. Wallace. "kom hit nästa måndag igen. Tycker du inte att jag hjälper dig då så får du slippa framtida sessioner hos mig. Låter det bra?"
Alex drog en suck av lättnad. Han log blekt och nickade.
"Tack." sa han matt.
Dr. Wallace gick fram till pojken och gav honom ett visitkort.
"Och om du mår dåligt ska du inte tveka att ringa mig."
Alex tog kortet, tackade igen och lämnade rummet.
Visitkortet hamnade i närmsta papperskorg.

I väntrummet satt Alex bästa tjejkompis Holly och väntade på honom.
När hon såg hur bedrövad och trött hennes älskade Alex såg ut, reste hon sig snabbt och gav honom en kram.
"Precis vad jag behövde." sa Alex och log.
Holly log och smekte hans hår.
"Vill du ha en kram till?"
Alex nickade.
"Ja, det vill jag. Men vi åker hem först, va? Jag vill inte vara kvar här."
Holly nickade.
"Ja, det gör vi. Kom, min älskling."
Hon lade armen om hans midja och så gick de båda tonårs-vännerna ut från mottagningen.



Inga kommentarer: