söndag, augusti 14, 2016

Skrivpuff - 14 Augusti 2016 - del 3

*
Denny funderade i någon sekund, sedan gick han fram till den lilla flickan och sträckte fram handen mot fisk-påsen.
"Får jag kolla lite på den där?"
Flickan nickade och gav honom påsen.
"Kan du väcka Goldie?" frågade hon förhoppningsfullt.
Denny såg en stund på guldfisken och förstod snabbt att Goldie nog inte skulle vakna mer.
"Jag kommer strax tillbaka." ursäktade han sig och så gick han bort mot båset där alla fiskskålarna stod.
Alex och Cassie följde med honom.
"Pappa," sa lillflickan. "den där söta pojken ska hjälpa min fisk."
Pappan log mot henne. Han hade inte hjärta att berätta sanningen för henne. Inte än.

Mannen som skötte Win A Goldfish-båset höjde förvånat på ögonbrynen när han fick syn på tonårspojken, som nu sträckte fram en påse med en fisk i mot honom.
"Ja, kan jag hjälpa dig?"
"Den här fisken är död." sa Denny.
Mannen tog emot påsen, såg en stund på fisken och flinade nervöst.
"Död? Nej du grabben, den vilar sig bara."
Denny fnyste skeptiskt.
"Vilar sig...?"
Mannen nickade.
Denny vände sig till Alex och log ett snett litet leende.
"Den där snubben är ju som han i Monthy Pyton-sketchen med den döda papegojan...!"
"Eller hur...!" utbrast Alex och skrattade åt liknelsen.

"Grabbar," sa guldfisk-snubben. "om ni inte ska spela föreslår jag att ni sticker härifrån."
Denny spände blicken i honom.
"Och jag föreslår att du slutar att lura folk." sa han kallt, för nu hade han kollat ner i flera fiskskålar och gjort en ganska sorglig upptäckt.
Flera av fiskarna var döda.



Inga kommentarer: