tisdag, februari 09, 2010

Ocean Beach Memories #4

*
Ocean Beach. Maj 1965.

"Mamma, jag har tråkigt." klagade Ryan, 8 ½ år.
"Du får du hitta på något att göra då." sa Kate.
"Men jag får ju inte gå ut, det regnar ju alldeles för mycket."
"Du kan leka inne." föreslog David. "Eller vill du hjälpa mig att måla om köksstolarna?"
"Nä, det är tråkigt." sa Ryan surmulet.
"Är allting tråkigt idag?" frågade David och log mot sin son.
"Mmm..." sa Ryan. "När kommer Rebecca hem?"
"Om en timme." sa Kate.
Ryan suckade.
"En timme? Det är ju evigheter tills dess!"
"Vet du vad du kan göra, Ry?" sa David. "Jag har köpt nya streamers till din cykel."
Han tog fram de röda, vita och blå plastremsorna ur en kökslåda och gav dem till Ryan.
Ryan sken upp.
"Precis dom jag ville ha! Tack snälla pappa!"
"Varsågod, lilla gubben." David log varmt när han såg hur glad Ryan blev. "Du kan sätta fast dem nu om du vill. Det kan du själv, va?"
"Ja." sa Ryan ivrigt. "Är min cykel där uppe?"
"Ja, i förrådet." sa David.
Ryan sprang upp på övervåningen och rullade ut sin blå cykel ur förrådet.
Ett par minuter senare såg han glad och nöjd på banden som hängde ner från cykelns handtag.
Sedan fick han en idé. En mycket bra idé, tyckte han.
Det var något Ryan sett någon göra på TV och han ville nu gärna prova samma sak.
Han tog på sig sin cykelhjälm och cyklade sedan fram till trappavsatsen.
"Mamma, pappa! Kolla på mig! Ni ska få se nåt jättehäftigt!"
*

Inga kommentarer: