onsdag, februari 10, 2010

Dumma simskola...!

*
"Jag behöver ingen simskola har jag sagt! Jag kan simma!"
Elle stampade ilsket med sin lilla fot mot badhusets kakelgolv.
Hon stod vid den djupa delen av stora bassängen tillsammans med Kyle, Coral, Max, Darla och Ashlee -  och hon totalvägrade att lyda sin simlärare.
"Elle, nu kommer du hit innan jag tappar tålamodet!" ropade simläraren.
"Pedagogisk kvinna den där." sa Ashlee.
Darla, Kyle, Coral och Max skrattade.
"Kolla på mig nu! Cannonball!" jublade Elle.
Hon hoppade i vattnet med benen uppdragna mot bröstkorgen.
Sedan simmade hon som om hon aldrig sysslat med annat.
"Kolla på ungen!" utropade Max. "Hon simmar ju bättre än en sjöjungfru!"
"Elle Jenlin! Kom genast upp ur poolen!" ropade simläraren argt. "Du får inte vara där!"
Simläraren såg på Kyle och Max som stod närmast poolkanten.
"Hoppa i och hämta henne då!"
"Jag drunkar inte!" ropade Elle lugnande. "Jag simmar ju!"
För att inte simläraren skulle explodera av ilska hoppade Kyle i vattnet och lyfte upp Elle ur vattnet.
Sedan hoppade han själv upp och satte sig på kanten.
Elle kramade honom.
"Se, det är ingen fara! Kyle är min hjälte! Han räddar mig om jag är i fara!"
"Det är bra. Tack Kyle!" sa simläraren. "Men Elle, du kommer hit bort nu!"
Elle himlade med ögonen.
"Mycket väsen för ingenting."
"Det är bäst att du går dit," sa Kyle. "innan hon förvandlas till en arg jättebläckfisk eller nåt. Ser ut som det är väldigt nära."
Han log och blinkade åt Elle.
Elle fnissade och skyndade bort mot barnbassängen.

"När jag ropar på dig så kommer du hit." förmande simläraren. "Vi har ansvar för dig när du är här."
"Dumma simskola!" sa Elle. "Jag behöver inte vara här!"
"Du är bara sju år, Elle. Alla barn under tio år här i Blue Creek ska lära sig att simma." sa simläraren lugnt och sakligt.
"Men jag kan ju simma! Det såg ni väl själv!"
"Ja, hon kan ju simma." sa Kevin. Han lade armen om Elle. "Jag vill inte heller vara på simskola idag. Kom så går vi bort till Ashlee och dom andra."
Elle och Kevin gick bort till Ashlee, Kyle, Coral, Max och Darla.
"Imorgon måste ni vara med på simskolan!" ropade simläraren efter dem.
"Äh, det är lugnt, fröken fisk!" ropade Ashlee. "Jag kan simma!"
Kevin och Elle kollapsade av skratt.
*

Inga kommentarer: