fredag, april 07, 2017

Skrivpuff - 7 April 2017 - 3

*
Idrottsläraren satte sig intill flickan och lade armen om henne.
"Vi om ju överens om att du skulle ju ta det lugnt idag, Maxine. Din mamma för mig berättade att du var på läkarbesök igår och tog några prover...
Maxine nickade och suckade tungt.
”Men det är så tråkigt att ta det lugnt…!” klagade hon. ”Och vi var ju tvungna att göra det här fys-testet.”
Maxines bästis Holly slog sig ner hos dem.
”Jo, men din hälsa är mycket viktigare, Maxie.
Idrottsläraren sa att hon höll fullständigt med om det.
”Dessutom blödde du näsblod i går morse. Så det var dumt av mig att låta dig vara med på gympan idag.” tillade hon och studerade oroligt flickan.

Maxine log lite.
”Fast jag ville ju vara med idag - och jag mådde okej innan jag började springa. Så du behöver inte klandra dig själv.”
Idrottsläraren besvarade leendet och den ganska lillgamla och rara kommentaren, men det märktes tydligt att hon var orolig för den här lilla tösen.
”Hmmm… det är nog bäst att du får gå till skolsköterskan och vila lite.”
Maxine suckade igen och mumlade att hon inte var gjord av glas.
Men hon kände sig helt slut, och lite vila lät inte helt dumt ändå.



Inga kommentarer: