tisdag, april 04, 2017

Skrivpuff - 4 april 2017 - #1: Holly & Maxine


Ta en bok. Välj en slumpmässig mening i mitten av boken. 
Skriv en text baserad på meningen. Du bestämmer själv hur trogen ursprungsmeningen du vill vara. Dina tankar och associationer är det viktiga Berätta gärna vilken bok du valt.

”På baksidan av låret är ett blåmärke stort som ett halvdollarmynt, ett körsbär som har satt en fläck genom tyget.”

Allt för min syster av Jodi Picoult



Sun City Aqua Park, California. September 2006.

Holly

”Vi hinner nog åka en gång till innan det är dags att dra hem!” ropade min bästis Maxine till mig, samtidigt som hon simmade bort till poolens ena långsida, där stegen fanns.
"Yay!" svarade jag glatt. "Vilken rutschkana ska vi ta?"
Maxine var framme vid bassängkanten nu.
"Den." sa hon och pekade på den breda blå rutschkanan, den med flera banor att åka på.

Hon tog tag i stegens räcke för och började klättra upp.
Då upptäckte jag något på henne som inte hade sett förut - ett nästan 3 centimeter stort blåmärke på baksidan av ena låret.
"Vad har du gjort där?" frågade jag och petade försiktigt Maxine på låret.
Hon rynkade förbryllat pannan.
"Va? Vaddå?"
"Blåmärket. Stort som en 50-centare."

Nu stod Maxine på bassängkanten.
"Äsch, jag har väl gjort illa mig på något bara. Du vet ju hur jag klänger omkring." sa hon, hur lugnt som helst, och log brett mot mig.
Jag log tillbaka.
"Jo, jag vet. Du är som ett litet djungeldjur. Men det måste ha gjort ont, att få det där märket?"
Jag kunde inte få blåmärket ur tankarna, det såg så otäckt ut.

Maxine ryckte på axlarna.
"Inte vet jag. Jag minns ju inte ens hur jag fick det, så det är väl inget att böla för."
Hon gick med beslutsamma steg mot rutschkanorna.
"Kom nu då, så vi hinner fram innan parken stänger." skojade hon.
Maxines glada skratt spred sig över poolområdet.

Detta var den sista söndagen på vårt härliga sommarlov.
Söndagen den 3 september 2006.
Detta var också sista dagen allt var normalt i våra liv, särskilt för Maxine (underbara lilla Maxie, som inte ens hade fyllt 13 då) - men också för oss som älskar henne.
// Holly







Inga kommentarer: