lördag, juni 09, 2012

Suddgummit - del 1

Tack fina Anitha för inspirationen! Utan din ”börja” hade denna text aldrig fötts! :)

"Suddgummit. Ge hit suddgummit", sa Mia och drog med ena handen över den sträva ytan på bänken.
Hon hade klottrat lite på bänken, tecknat en nidbild av en av skolans mest avskydda lärare och nu hade en klasskamrat rusat in i klassrummet och varnat att den stränge läraren var på ingång.

Mia såg sig om i rummet för att se vem av hennes kamrater som hade tagit hennes suddgummi.
”Mr. Grober kommer att lyncha mig om han får se den här bilden…!” sa hon stressat.
”Då kanske du inte skulle ha klottrat på bänken.” sa en mjuk och road röst
intill henne.
Mia lade huvudet på sned och såg på den söte killen som satt bredvid henne.
”Alex… har du tagit mitt suddgummi?”

Alex log ljuvt och skakade på huvudet så att luggen föll ner i hans långa ögonfransar.
Mia strök undan hårslingorna och gav sin klasskompis en bestämd blick.
”Jag börjar bli desperat nu… Har du mitt sudd eller inte?”
”Inte.” sa Alex. ”Jag svär, om jag hade det skulle jag ge tillbaka det.
Du måste ha glömt ditt suddgummi på förra lektionen.”
Mia nickade och suckade.
”Ja, du har nog rätt.”

Mr. Grober, läraren, steg in i klassrummet.
Han lade ner sin läderportfölj på katedern och såg med bister blick på tonåringarna.
Mia grimaserade som om hon hade ont någonstans och lade handen över sin blyertsteckning.
”Jag är död…!” viskade hon.
Hon suckade över att alla på den här lektionen var så förtjusta i att skriva med bläckpenna och därför inte hade något radergummi att låna henne.


Inga kommentarer: