söndag, januari 08, 2012

Maxine's funderingar om "Mr. God"

1998

5-åriga Maxine tittade upp mot molnen på himlen.
"Jag tycker lite synd om Gud faktiskt."
Audrey såg på sin lilla dotter.
"Varför gör du det...?"
"Jo... för han måste lyssna på folk hela dagarna och det kanske blir jobbigt. Jag tror herr Gud blir trött i huvudet."

Audrey log.
"Ja, det kanske han blir. Men Herren kanske tycker om att lyssna på folk?"
Maxine nickade förstrött.
"Mmmm... kanske. Och en i min klass säger att Gud är en gammal farbror med skägg."
"Ja, många tror det." sa mamma Audrey. "Det är ofta så vi ser Gud, på bilder och målningar."

Maxine kröp upp i sin mors knä.
"Vet du... jag tror Gud har inget skägg... Han kanske fick en sån där 'raknings-maskin' av sin fru."
Audrey skrattade och kramade om sin lilla unge.
"Maxie... du är en riktig liten filosof du."
Flickan nickade glatt.
"Jaaaa! Jag är jätte-klok!"

Joan Osborne – One Of Us


Inga kommentarer: