torsdag, februari 03, 2011

SkrivPuff: Utmaning 2011:34 - 3 februari

Skriv om ängslan

Blue Creek, maj 2010

Coral såg på sitt betygskort och suckade bedrövat.
"D i biologi och D i idrott."
Darla lade armen om henne.
"Men resten är bara A och B - och några A och B plus tillochmed! Din pappa borde bli super-stolt över dig, Coral!"
"Jag vet inte..." sa Coral. Hon suckade igen.
"Mmm... han lär bli jättestolt..." mumlade Kyle. "Två barn med D i idrott."
Darla kramade om dem.
"Men älsklingar...! Era betyg är ju jättebra! Och du, Coral, vår biologilärare är så taskig som ger dig D, bara för att du inte klarar av av dissekera äckliga saker...!"
"Jag vet!" utbrast Coral. "Han är en idiot."
"Vi borde dissekera honom." muttrade Kyle.
Coral och Darla började skratta.
"Okej Kyle... det där lät inte läbbigt alls." log Darla. "Är du släkt med Sweeney Todd eller?"
Hon petade Kyle i sidan.
Kyle fnissade och tog bort Darlas hand.
"Mmmm, jag tror faktiskt jag är det." flinade han.
Sedan blev han allvarlig och såg på sin syster.
"Coral, finns det ingen chans för dig att läsa upp ditt biologi-betyg?"
Coral suckade och nickade.
"Jo... biologiläraren har sagt att det fortfarande finns tid till det innan sommarlovet. Men då måste jag dissekera något..."

När Darla gick på toaletten sjönk Coral ner på en stol i korridoren och begravde ansiktet i händerna.
"Han kommer bli vansinnig om jag kommer hem med det här betyget...!"
Coral kände ångest och ängslan i hela kroppen.
"Han blir vansinning på mig med." sa Kyle. "Jag klarar inte matten och kanske inte idrotten heller..."
Betygskortet skrynklade sig i pojkens ångest-svettiga hand.
Coral drog ett djupt andetag för att bli av med lite av ångesten som började trycka över bröstet.
"Jag gör det." sa hon när trycket äntligen lättade. Hon reste sig upp. "Jag dissekerar nåt. Vi får hoppas att jag dör av äckel eller nåt..."
Kyle kramade henne.
"Vet du hur stark du är syrran?" sa han med ömhet och beundran i rösten.
Coral skakade på huvudet.
"Jag är inte stark..." suckade hon.
"Skämtar du!" utbrast Kyle. "Du klarar hur mycket som helst, trots att det är skitjobbigt för dig. Du är min superhjälte."
Coral svalde gråtklumpen i halsen och kramade sin bror. Sedan log hon mot honom.
"Superhjälte...? Då måste jag skaffa en sån där dräkt va?"
"Ja! Du kan bli Hit-Girl!" fnissade Kyle.
Coral skrattade och nöp honom i midjan.
"Okej lillebror, nu får du inte läsa dina Kick-Ass-magasin mer."

"Vad skrattar ni åt?" frågade Darla roat när hon kom ut från toaletten.
"Syrran ska bli Hit-Girl!" sa Kyle med överdramatisk och dov röst.
"Ja, se 14-åriga pojkar..." skrockade Darla. Hon kittlade Kyle i nacken. "Sötnos, är det inte så att du läser lite för mycket serietidningar?"
Kyle fnissade och skakade på huvudet.
"Nope, det gör jag inte. Min syrra är superhjälte faktiskt!"
Coral log mot sin lillebror.
"Okej, visst, jag är Hit-Girl... och efter lunch ska jag slåss mot den onde biologiläraren."
Kyle log.
"Yay! Hit-Girl power!" sa han triumferande.
Coral log och rufsade om hans hår.
"Brorsan... skolpsykologens rum ligger nere i korridoren vid entrén." skojade hon.
Kyle fnissade.
*

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

tuff tjej, Coral! Hemskt att de ska behöva vara så rädda för sin pappa.... dags att göra nåt åt honom?? please?

superbra skrivet - som alltid!

Dakota Quinn Diamond sa...

Yeah, en riktigt tuff och stark tjej är hon, lilla Coral! :)
Tur att hon och Kyle har varandra.

ja, det är verkligen dags att göra något åt hemske pappan...!


Awww! Tack så mycket!! :D *kram*