måndag, januari 27, 2014

Skrivpuff - 27 januari 2014

Udd

Blue Creek, Minnesota. Maj 2010

”Aaaargh…! Jag hatar det här!”
14-åriga Ashlee föste ner sin mattebok och anteckningsblock på golvet.
Matthew Hayden tog blicken från matlagningen och såg medlidsamt på sin dotter.
”Fortsätt att kämpa, älskling. Du har ju bara ett tal kvar nu.”
Han gick fram till köksbordet och lade upp flickans skolsaker igen.
”Gör ett nytt försök.”
Ashlee morrade surt, men hon drog till sig alla papper och började skriva ner en lösning på det svåra mattetalet.
Frustrationen bara växte och hon tryckte så hårt med blyertspennan att udden gick av.

”Ta det lite lugnt nu.” sa Matthew och lade armen om Ashlees arga, magra axlar. ”Du vet hur dåligt du mår om du överanstränger dig. Och du gör nästan hål i pappret när du skriver så där hårt.”
Ashlees smaragdgröna var nu fyllda med tårar och hon gav ifrån sig en darrande suck.
”Men jag orkar inte mer. Jag har gjort läxor i mer än två timmar nu, det har varit en lång dag - och allt blir bara fel…”
Matthew såg bekymrat på henne.
Ashlee klagade aldrig över läxor, hur jobbigt det än var. Men den senaste tiden hade tösen ofta blivit överansträngd och hon hade fått flera anfall, som om hennes hjärna varit överhettat.

Matthew drog i Ashlee i sin famn och höll om henne.
”Det känns som du behöver vila lite nu. Jag ringer din mattelärare och förklarar varför din läxa inte blir klar till morgon. Hon vet ju hur du har det.”
Ashlee nickade.
”Mrs. Rice förstår allt, hon är en av de bästa lärarna på hela skolan.”
Pappa Matthew log.
”Det har du verkligen rätt i, älskling. Packa i hop skolgrejerna du, så ringer jag Mrs. Rice. Och sedan kan du väl röra om lite i spagettisåsen, så den inte bränns vid?”

Ashlee slog armarna om sin pappas hals.
”Tack för att du inte blir arg på mig när jag blir så här.” snyftade hon.
”Det är ju inte ditt fel, Ash.” sa Matthew och kysste flickan på den feberheta pannan. ”Nu struntar vi i den dumma matten för idag okej?”
Nu log Ashlee brett.
”Okej!”
Hon föste snabbt ner sina läxpapper i ryggsäcken. Det skulle bli skönt att slippa siffrorna nu.
Imorgon skulle hon behöva kriga med dem igen.
Men då tänker jag vinna! tänkte Ashlee triumferande.



Inga kommentarer: