måndag, augusti 06, 2012

Paradise Memories #1

Paradise, California. Våren 2011

"Titta här Alex," Nora höll i en videokassett. "jag hittade ett band med dig och din pappa."
Alex tittade på kassettens etikett.

4 oktober 1996 - Alex 3 år

"Jag älskar den här videon." sa Nora. "Den är från din 3-årsdag. Moster Vendela filmade."
Hon satte i kassetten och på TV:n visades Nora som dekorerade en tårta som stod på köksbordet.
På en köksstol stod en liten pojke med en ljus och tjock kalufs. Han var klädd i en för stor svart T-shirt med rockbands-tryck.
"Gud vad söt du var!" sa Cassie förtjust.
Alex log.

På filmen såg den lille pojken in i kameran.
"Är jag på film nu?" undrade han.
"Ja," sa Nora. "Vi ska göra en film och skicka den till pappa. Så kan han titta på den nu när han är på turné. Vill du säga nåt till pappa?"
Pojken nickade. Han såg storögd in i kameran och sa med hög och klar röst:
"Hej pappa! Det här är Alex Love Rory Spencer. Idag blir jag så här många."
Pojken höll upp tre små fingrar i luften.
"Alex, berätta för pappa vad du ska göra idag." hördes moster Vendelas röst bakom kameran.
"Kolla, jag har pappa-tröja!" sa pojken stolt.
Han drog i sin T-shirt som pryddes av logon från pappa Neils band.
"Vad ska du göra idag då Alex?" upprepade moster Vendela.
"Äta tårta!" sa pojken glatt. "Och gå på zoo och titta på tigrarna!"

"Ska du ge pappa en slängkyss?" sa Nora. "Titta in i kameran och ge pappa en stor slängkyss."
Alex gick närmare kameran och slängde iväg en kyss.
Sedan sprang han bort till en stor kartong och drog upp sin lilla elgitarr i plast. Han ställde sig framför kameran och intog sin bästa rockstjärne-pose.
"Nu ska jag sjunga en sång." meddelade pojken.
Han "spelade" på sin plast-elgitarr och sjöng:
I'm goin' to the zoo.
I wanna see tigers.
Tigers are stripey, they got claws.
Tigers says grrrr!

Tigers do not eat cake
But I dooooo!
I like cake.
I like tigers.
And I sing my tiger song!
Alex höjde sin lilla hand och kämpade med att hålla upp pek- och lillfingret som två horn, den klassiska Rock 'n' Roll-gesten. Till slut lyckades han och strålade av lycka.
Lock an' loll!
sjöng han glatt.

*~* *~* *~* *~* *~* *~* *~* *~* *~*

Cassie fnissade och kramade om sin storebror.
"Lock an' loll...! Brorsan, du är för söt! Och din sång - helt underbar! Du måste sjunga den oftare."
Alex skrattade.
"Ja, visst. Får väl ta och spela in den på skiva." skojade han.
"Ja gör det." fnissade Cassie.
Sedan såg hon med glittrande ögon på sin bror.
"Sjung din tiger-sång."
Alex gapskrattade och skakade på huvudet.
"Glöm det!"
"Om jag mutar dig med ett par Oreos då?" fnissade Cassie.
Alex flinade.
"Jag tar gärna kakorna, men jag sjunger inte."
Han tog kakfatet från Cassie.
Cassie tog skrattade tillbaka det.
"Nej du, ingen tiger-sång - inga kakor."

"Du är sträng." sa Alex med låtsas-trulig röst och putade besviket med underläppen.
Cassie fnissade så mycket att hon nästan tappade kakorna.
Hon spolade tillbaka videobandet och lyssnade på Alex lilla sång igen.
"Hädanefter är detta min favoritsång." fnissade hon. "Kan jag ha den som ringsignal på min iPhone tro...?"
Alex log.
"Jag ska ge dig för ringsignal..."
Han brottade ner en fnissande Cassie på golvet och kittlade henne.

"Vi kan gå till zoo och sjunga sången för tigrarna." skrattade Cassie mellan kittlingsattackerna.
Alex skrattade och skakade på huvudet.
"Jo," skrattade Nora. "dom kommer nog att älska din sång! Eller vad säger du älskling?"
Nora smög fram till sin son och började kittla honom.
Alex kiknade av skratt.
"Alla bara retas i det här huset." sa han truligt. "Och inga kakor får man..."
Nora skrattade och kramade sin älskade pojke.




Inga kommentarer: