onsdag, februari 05, 2014

Skrivpuff - 5 februari 2014 - del 1

*
Välj ett ord vardera på följande bokstäver och skriv en text där minst två av dem ingår

Allergi • Näpen • Ödelägga • Marinarkeologi • Drömmar

Paradise, California. Hösten 2010

Cordelia Jackson och hennes bästa vän Carmen studerade intresserat Cordelias (nästan) 18-åriga lillebror som tankfullt satt och petade i sin middag.
”Hur gick det hos läkaren idag?” frågade Cordelia.
Denny ryckte på axlarna, sedan suckade han missnöjt.
”Läkaren är en idiot. Han ödelägger mina drömmar om att bli marinarkeolog. Han sa att jag inte ska hålla på med dykning, på grund av min astma…”

Cordelia påminde Denny om att han faktiskt hade en allvarlig kronisk sjukdom.
”Och när det blir dimma här i Paradise blir luften fuktig på ett sätt som väcker din astma till liv.” tillade hon bekymrat.
”Men den där läkartypen ska inte säga åt mig vad jag får och inte får göra.” sa Denny buttert. ”Och förresten, jag har faktiskt inte haft besvär av astman på länge.”
Just då bestämde sig pojkens luftrör för att protestera. Denny hostade lite och sedan nös han.

Cordelia lade huvudet på sned och såg misstänksamt på honom.
”Brorsan… har du möjligtvis klappat nån katt idag…?”
Denny skakade på huvudet. Men samtidigt kliade han sig i ögonen.
Han gjorde det så diskret han kunde för att inte syrran skulle märka något.
Men Cordelia var inte lättlurad. Hon kunde inte låta bli att skratta lite.
”Du har klappat en katt!”
Denny log fåraktigt.
”Nej, jag har kramat en katt. Grannens kattunge, Ginger.”
Tjejerna log och gav Denny varsin kram.
”Envisa unge…” sa Cordelia ömt. ”Jag vet att du tycker om den där kattungen, men du är allergisk!”


Inga kommentarer: