måndag, november 06, 2017

Skrivpuff - 6 November 2017

*
Ta en bok.
Välj en slumpmässig mening i mitten av boken.
Skriv en text baserad på meningen.
Du bestämmer själv hur trogen ursprungsmeningen du vill vara.
Dina tankar och din inspiration är det viktiga.


"Hon väntade innanför parkentrén och vi korsade gatan tillsammans innan hon cyklade i förväg till backkrönet på vår gata."
- Skadad av Cathy Glass


Sun City, California. Hösten 2006.

Joanne

Maxine cirklade några varv runt mig och jag lade märke till hur mycket behandlingarna hade börjat påverka den tunna lilla kroppen.
Flickan som vanligtvis hade väldigt bra balans cyklade nu lite vingligt.
Maxine satte ner sina gymnastiksko-fötter i marken och stannade till.
Hon såg på mig.
"Jaha ja... Dr. Craven sa ju det, att min balans kunde försämras och nu har den gjort det - redan... Det är inte lika lätt att cykla längre."
Jag lade armen om hennes späda axlar.
"Jag är så ledsen, älskling..." sa jag ömt och pussade henne på håret.
Flickan suckade.
"Inte ditt fel att jag har Leukemi, mamma Jo." sa Maxine och log rart. "Det är bara det att det är helt utflippat att behandlingar gör att jag mår dåligt."
Jag nickade sorgset.
"Ja, min lilla tigerunge, det är verkligen utflippat. Och orättvist."

Maxine klev av sin röda cykel, släppte den försiktigt och tryckte sig intill mig.
"Men om jag vägrar få kemoterapi så dör jag, va...?" sa hon, så tyst att det knappt hördes.
Det gjorde så ont i mig att höra min nyss fyllda lilla 13-åring prata om döden och Cancer-behandling.
Jag kunde inte svara henne, då skulle jag bara börja gråta. Så istället höll jag bara om henne.

"Var inte rädd, mamma Jo." sa Maxine efter en stund. "Jag ska inte dö. Jag ska gå på alla mina behandlingar på sjukhuset - även om dom gör att jag mår äckligt och känner mig som en påse sopor."
Flickungen log soligt, hon ville alltid vara så tapper inför oss, sin familj, men samtidigt snörvlade hon till av gråt.
Min älskade unge...
Jag lyfte upp henne i famnen och bar henne hem.
Den röda lilla barncykeln fick jag hämta in senare. Just nu ville jag bara vara med Maxine och trösta henne.






*

Inga kommentarer: