lördag, augusti 15, 2015

Skrivpuff - 15 Augusti 2015

*
Ta en bok.
Slå upp sidan 97. 
Skriv en text baserad på tredje meningen på sidan.

”Vi körde vidare en stund under tystnad, sedan tittade jag på henne igen.”


Sun City, California.
Hösten 2006

Joanne

"Maxie, vad hände egentligen...?"
I ögonvrån sneglade jag på min 13-åriga fosterdotter, som satt tyst och sammanbiten i passagerarsätet.
Flickan suckade.
"Jag försvarade mig ju bara...!" utbrast hon ilsket.
Jag lade min hand på hennes knä.
"Lugn älskling... jag vill bara veta vad som hände på höstmarknaden."

Jag hade varit på höstmarknaden med barnen och nu var vi på väg hem.
Maxine bubblade av undertryckt vrede, så jag förstod att något allvarligt hade hänt medan barnen gick omkring själva på marknaden.
Plötsligt hade folk blivit alldeles upprörda och de pekade och såg mot ett marknads-bord som hade vält omkull.
Alla tjattrade i munnen på varandra och anklagande blickar såg på Maxine.

"Alla blev jättearga, men jag gjorde inget fel...!" sa Maxine nu.
Till slut fick jag ur henne att en kille i barnens parallellklass hade försökt kyssa henne.
"Han vill ju alltid hångla med tjejer. Men det gick inte jag med på." förklarade Maxine. "Jag gillar ju inte honom ens..."
Hon gjorde en liten grimas.
"Så jag knuffade undan honom - och så råkade det där marknadsbordet välta, när han for in i det..."
Jag strök flickan över håret och log.
"Det är bra att du försvarar dig när nån behandlar dig fel, Maxie. Men nästa gång kanske du ska ta det lite lugnare, så att saker inte blir förstörda?"

Jag anade ett snett litet leende i tösungens söta ansikte.
"Jag kan väl inte hjälpa att det stod ett jäklarns bord i vägen heller... Och förresten skulle jag hellre kyssa en snigel än den där typen...!"
Nu kunde jag inte låta bli att skratta.
Lilla Fröken Envis...
Men jag var stolt över att mina ungar alltid stod upp för sig själva.
"Min söta lilla tuffing..." log jag. "det är starkt att du talar om när något är fel."
Maxine nickade med eftertryck.
"Tack!" sa hon och log brett.





Inga kommentarer: