onsdag, juni 05, 2013

Mirakel-flickan

Tack fina Anitha för inspirationen! 
Utan din “börja” hade denna text aldrig fötts! :)

“Vatten… jag måste få vatten”, viskade mannen, och sträckte fram handen mot min flaska. 

Jag nickade och höll fram den nya, oöppnade plastflaskan mot den stackars hemlösa mannen. 
”Gud välsigne dig.” sa han tacksamt. 
För ett kort ögonblick när han tog flaskan råkade jag nudda hans hud och han ryckte till sig handen, som om han kände smärta. 
”Åh, förlåt mig, det var inte meningen att göra er illa…” mumlade jag generat. ”Statisk elektricitet…” 
Han skakade på huvudet och log mot mig. 
”Nej lilla vän. Jag känner ingen smärta längre.” sa han och gned prövande sin handled. ”Du har botat mig. Du är magisk, flicka lilla!”

Jag tog ett steg tillbaka. 
”Nej, jag är inte magisk…” nästan viskade jag. 
Mannen nickade. 
”Jo, minsann. Du är ett mirakel.” 
Aidan, min bästa kompis, lade en hand på min axel. 
“Du är nog lite magisk, Selena.” sa han med sin milda röst. “Tänk på allt som har hänt den senaste tiden: Jesus-statyn i kyrkan som började blöda strax innan du fick stigmata - och så den där ganska döda rosen som började att blomma igen när du höll i den…”

Aidan mjukt log och tillade: 
”Om inte det är magi, så vet jag inte vad som är det...” 
Jag började gråta. 
”Allt är så konstigt… Jag fattar ingenting…!” 
Den hemlösa mannen reste sig på darriga ben, pekade på mig och utropade: 
”Flickan här är ett mirakel!” 
Folk såg nu nyfiket på oss och jag skyndade mig därifrån.




Inga kommentarer: