tisdag, december 04, 2012

December-minnen - 4 December


Stockholm. 4 December 2012 

Stjärnan & pepparkakan 
av Leni Simonsson

 ”Vi har börjat öva till Luciatåget i skolan.” berättade min lillebror Noel, 8 år, när hela familjen satt samlad vid middagsbordet. ”Jag ska vara pepparkaksgubbe.”
Noels tvillingbror Melwin väntade ivrigt på att få berätta vad han skulle vara.
”Ska du också vara pepparkaksgubbe Melwin?” frågade mamma.
Melwin skakade på huvudet.
”Nääää, jag ska vara sjäna (= stjärna).”

Vi log allihop. Lilla Melwin har fortfarande lite problem med sitt tal och blandar ofta ihop ord. Det är inte lätt med språk...
”Menar du tärna?” sa jag försiktigt.
Melwin log och nickade.
”Aaaaa! Tä’na. Jag vill hålla i en ljus och ha glitter på huvet.”

Jag strök min lilla bror över håret.
”Ni kommer att bli så fina.” sa jag.
Melwin log och klättrade upp i mitt knä.
”Aaaa, vi blir jättefina. Och Leni, du ska komma till skolan och lyssna på oss när vi sjunger fint.”
Jag kramade om Melwin.
Sedan lovade jag brorsorna att jag skulle komma och titta på dem i Luciatåget.
En pepparkaka och en ”stjärna” får man ju bara inte missa! :)


Inga kommentarer: